هشدار آمریکا و آلمان به روسیه درباره اوکراین

هشدار آمریکا و آلمان به روسیه درباره اوکراین
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 02:04

وزیران امور خارجه آمریکا و آلمان افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین را محکوم و به مسکو درباره هرگونه حمله احتمالی به اوکراین هشدار دادند.

العالم - اروپا

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترکی با "آنالنا بربوک" وزیر امور خارجه جدید آلمان که به واشنگتن سفر کرده است، هشدار داد اگر روسیه تصمیم بگیرد تنش ها را تشدید کند، به سرعت پاسخ خواهیم داد.

این مقام دولت بایدن اظهار داشت آمریکا، متحدان و شرکایش در اروپا، ناتو و گروه ۷ آشکارا اعلام کرده اند که روسیه درصورت حمله احتمالی اوکراین با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد.

بلینکن افزود که آلمان و آمریکا اقدامات روسیه در مقابل اوکراین را چالشی فوری و مهم برای صلح و ثبات در اروپا می دانند و یک کشور نمی تواند با توسل به زور، مرزهای یک کشور دیگر را تغییر دهد یا تصمیمات سیاست خارجی یک کشور را به آن دیکته کند. ما اجازه نخواهیم داد این اصول نقض شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا و آلمان به این اصول کاملا اعتقاد دارند و کشورهای ما در حمایت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ثابت قدم هستند.

وی درعین حال گفت: ما مسیر و راه حل دیپلماتیک برای این وضعیت را ترجیح می دهیم و هفته آینده آمادگی روسیه برای ورود به این مسیر را از طریق مذاکره راهبردی آمریکا و روسیه، شورای ناتو و روسیه و سازمان همکاری امنیت اروپا محک خواهیم زد.

بلینکن افزود در این دیدارها انتظار داریم روسیه خواسته های خود را مطرح کند و ما نیز نگرانی های خود در خصوص اقدامات بی ثبات کننده مسکو و نقض هنجارهای بین المللی از سوی این کشور را مطرح خواهیم کرد. دستیابی به پیشرفت در شرایطی که روسیه به تشدید تنش ها و لفاظی های خود ادامه می دهد، بسیار مشکل خواهد بود.

بلینکن گفت: سوال واقعی این است که آیا روسیه در مورد دیپلماسی جدی است یا خیر. باید ببینیم این مساله در چند هفته آینده در چه مسیری پیش می رود.

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به هزینه های شدید درنظر گرفته شده برای روسیه گفت قصد ندارم این تمهیدات و هزینه ها را علنی کنم، اما می توانم با اطمینان خاطر بگویم که هم اکنون کار زیادی انجام شده است. هماهنگی و همکاری بسیار قوی برای انجام اقداماتی که در صورت تجاوز مجدد روسیه به اوکراین اتخاذ خواهد شد وجود دارد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که آلمان و آمریکا تکرار کردند که اقدامات و فعالیت های روسیه با هزینه مشخص همراه است و نقض مجدد حاکمیت اوکراین توسط روسیه عواقب شدیدی در پی خواهد داشت.

"آنالنا بربوک" وزیر امور خارجه آلمان اولین دیپلمات ارشد دولت جدید این کشور اروپایی است که به آمریکا سفر کرده است. آنگلا مرکل صدر اعظم پیشین آلمان پس از ۱۶ سال حضور در قدرت، اکنون بازنشسته شده است.
بربوک در مقایسه با وزیر خارجه پیشین آلمان لحن سخت تری در مقابل روسیه به کار گرفته است. آلمان به صورت سنتی مواضع نرم تری در مقابل روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی داشته است.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها