نمایش اقتدار یمن در دریا و خشکی ادامه دارد

نمایش اقتدار یمن در دریا و خشکی ادامه دارد
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 14:54

می گویند ائتلاف تجاوز سعودی - آمریکایی به طور غیر قانونی کشتی حامل سوخت برای کارخانه های بخش خصوصی یمن را در مسیر حرکت به سمت بندر الحدیده توقیف کرده است. این کشتی که (SPLENDOUR SAPPHIRE) نام دارد حامل حدود 25 تن ماده مازوت است و با اینکه مجوز بین المللی داشت، توقیف و پس از بازرسی به بندر جیزان برده شد.

العالم - در گوشی

سال گذشته 2021 در چنین ماهی عصام المتوکل، سخنگوی شرکت نفت یمن درباره فاجعه انسانی و پزشکی در این کشور به دلیل توقیف نفتکش ها هشدار داده و ائتلاف تجاوز را به دست داشتن در این بحران از طریق توقیف کشتی ها و جلوگیری از ورود آنها به بندر الحدیده متهم کرد. این ائتلاف تا امروز 10 کشتی با حدود 296 هزار تن دیزل و بنزین را توقیف کرده است.

ادامه توقیف کشتی های حامل مشتقات نفتی فجایعی را به دنبال خواهد داشت و باعث از کار افتادن قسمت بزرگی از بخش های خدماتی به خصوص درمانی می شود و زندگی هزاران بیمار به خصوص کودکان شیرخوار و بیماران کلیوی را به خطر می اندازد و این امر مقدمه وقوع یک فاجعه انسانی خواهد شد. با این حال سازمان های بین المللی همچنان سکوت کرده و هیچ کاری برای حل این بحران نمی کنند.

با توقیف غیر قانونی کشتی (SPLENDOUR SAPPHIRE) حامل 24189 تن مازوت، شمار کشتی هایی که توسط ائتلاف تجاوز توقیف شده اند به 5 فروند می رسد که این امر به فجایع انسانی در این کشور دامن می زند.

این اقدام همچنین نشان می دهد که ائتلاف تجاوز با ادامه فشار مستقیم اقتصادی و بهداشتی به ملت یمن، آن را از انرژی و ماده حیاتی لازم برای راه اندازی زندگی عمومی و به حرکت درآوردن چرخ کارخانه ها و اقتصاد محروم کرده و این کشور و ملتش را در معرض فجایع انسانی و بهداشتی قرار می دهد.

این اقدام تحریک آمیز بلافاصله پس از نمایش اقتدار و قدرت نیروهای مسلح یمن و ارتقا از مرحله دفاع صرف به مرحله تهاجم و توقیف کشتی اماراتی حامل تجهیزات جنگی صورت می گیرد. این عملیات اخیر نیروهای یمنی ثابت کرد که ائتلاف تجاوز به رغم غلبه بر آب های منطقه ای، دیگر حتی در دریا هم امنیت نخواهند داشت و همین عملیات نقطه عطفی در سیاست های دفاعی یمن است و نکته اصلی در این عملیات، تثبیت حاکمیت یمن از طریق نمایش قدرت و اقتدار در مقابل ائتلاف تجاوز است.

نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه از توقیف یک کشتی باری نظامی اماراتی در آب های یمن که حامل تجهیزات نظامی بوده و بدون مجوز وارد آب های یمن شده ، خبر دادند.

"مناف کیلانی" تحلیلگر سیاسی در این باره گفت : توقیف این کشتی دریمن به دنبال اقدام عربستان سعودی در تهدید نظامی صنعاء درنتیجه شکست های سعودی در میدان نبرد صورت می گیرد.

یمن درآستانه یک پیروزی بزرگ قرار دارد و تغییراتی درمیزان قدرت نیروهای یمنی و نوع استفاده از این قدرت حاصل شده است و نیروهای متجاوز که دریای یمن را عرصه انحصاری خود می دانستند، با قدرت نیروهای مسلح یمنی غافلگیر شده و با وجود استقرار نیروهای ائتلاف و سلطه بر این کشتی ، از جسارت و قدرت نیروهای یمنی غافلگیر شده اند.

کارشناسان نظامی یمنی تاکید دارند که کشتی های ائتلاف متجاوز، درصورت نزدیک شدن به آب های یمن و تعرض به حاکمیت یمن ، در امان نخواهند بود.. به گفته سرهنگ مجیب شمسان ، توقیف کشتی اماراتی ، برابر است با عملیات زمینی " نصر من الله" که تجسم انتقال از دفاع به حمله بود و توقیف کشتی اماراتی، تحولی خاص در رویارویی دریایی و ضربه ای دردناک به نیروهای ائتلاف متجاوز به شمار می رود و با ادامه پیشروی نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن در استان مأرب همزمان شده است.

اطلاعات نیروهای ائتلاف متجاوز امریکایی – سعودی ، شکست خود را در رصد توقیف این کشتی اماراتی اثبات کرده اند.افزون براینکه سامانه تسلیحاتی نیروهای متجاوز امریکایی – سعودی که به انواع مختلف سلاح های نوین مجهز است و بسیار برسلاح های ارتش یمن و کمیته های برتری دارد، شکست خورده است.

با وجود اینکه در تحقق هر گونه موفقیت نظامی شکست خورده است و فقط غیرنظامیان و مراسم عروسی و جشن ها را هدف بمباران و حملات خود قرار داده اند. این مساله نشان می دهد که برتری نظامی آن ها طی شش سال جنگ رو به کاهش نهاده است.

درمقابل، نیروهای مسلح یمنی ، برتری خود را بر نیروهای اطلاعاتی ائتلاف متجاوز در ارتباط با موضوع توقیف کشتی اماراتی اثبات کرده اند. به ویژه ، پس از اینکه پایگاه های خارجی در دریای سرخ در رصد کردن تحرکات نیروهای یمنی ناکام ماندند و این همان مساله ای است که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمنی درسخنانش به آن اشاره کرد و گفت این کشتی اماراتی ، از چند هفته پیش ، تحت نظر نیروهای ما بود و چندین بار به اقدامات خصمانه متوسل شده و فعالیت های خصمانه را در آب های منطقه ای یمن انجام داده بود و مقادیری مختلف از سلاح هایی را که در حمله به مردم یمن مورد استفاده قرار می گرفت، منتقل می کرد.

طبیعی است که یمن قبل از دیگران، مسئول مقابله با نیروهای متجاوز و ائتلاف سعودی – آمریکایی است ، چرا که این نبرد ، نبرد کرامت و حاکمیت است . همان طور که محمد عبدالسلام رئیس هیات ملی یمن در توئیتی گفته است : هر کشوری مسئول دفاع از آب های منطقه ای خود است و یمن نیز قطعا حق دارد به طور کامل از امنیت خود و امنیت آب های منطقه ایش دفاع کند و اقدام مربوط به توقیف کشتی نظامی اماراتی در مقابل آب های الحدیده، تحت تاثیر هیچ گونه هیاهوی رسانه ای یا سیاسی قرار نخواهد گرفت، بلکه درچارچوب نبردی برای پاسداری از ارزشها و حفظ حاکمیت است و مردم ما تا پایان به این نبرد ادامه خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها