واکنش کاخ سفید به افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه

واکنش کاخ سفید به افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه
جمعه 17 دی 1400 - 04:53

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت واشنگتن نمی‌تواند حملات انجام‌شده به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه را به گروه خاصی منتسب کند.

العالم - آمریکا

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز پنجشنبه گفت واشنگتن در حال ارزیابی حملات انجام‌شده به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه است و هنوز نمی‌تواند این حملات را به گروه خاصی منتسب بکند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه گفت: «ما در اینجا به صورت رسمی، این حملات را به گروه یا گروه‌هایی خاص که ممکن است مسئول باشند منتسب نکرده‌ایم. در این زمینه، هیچ اطلاعات جدیدی نداریم.»

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی پنتاگون در روز گذشته ادامه داد: «همکارم جان کربی از وزارت دفاع از این تریبون روز گذشته گفت که این نوع حمله‌ها بسیار مشابه حملاتی هستند که در ماه‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم و روند آنها رو به افزایش است.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه با متهم کردن «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران»-به زعم او- به دست داشتن در این حملات گفت: «اما درباره اینکه [حملات اخیر] به طور مشخص توسط کدام گروه یا گروه‌هایی انجام شده، ما در این مقطع هنوز تا آن حد جزئیات نداریم.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت نمی‌تواند برای این مسئله این حملات با چه نیت و قصدی انجام می‌شوند نیز نمی‌تواند دلیل بیاورد، اما ممکن است آنها به دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی یا مذاکرات وین مربوط باشند.

او گفت: «ما به طور مشخص نمی‌توانیم بگوییم چه کسی مسبب این حملات بوده و به چه دلیلی این حملات افزایش پیدا کرده‌اند. کاملاً ممکن است که آنها به مذاکرات در وین یا سالگرد حمله به [سردار] سلیمانی مربوط باشند. اما باز هم می‌گویم، در حال حاضر ما در حال ارزیابی مسئله انتساب این حملات و اهداف آنها هستیم. بنابراین در حال حاضر تحلیل بیشتری در اختیار نداریم.»

شامگاه چهارشنبه گروه موسوم به «قاصم الجبارین» حمله به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب عراق که ساعاتی قبل‌تر اتفاق افتاده بود را به عهده گرفته بود.

پایگاه‌های آمریکا در روزهای گذشته آماج حملات راکتی بوده‌اند. در آخرین حمله، شامگاه چهارشنبه پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار عراق (غرب) هدف حمله قرار گرفت.

ساعاتی قبل‌تر از آن پایگاه ائتلاف آمریکایی در نزدیکی میدانی نفتی «العمر» در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه، عصر چهارشنبه هدف حمله گسترده راکتی قرار گرفت.

حملات راکتی یا پهپادی علیه پایگاههای نظامی آمریکا در عراق و سوریه به خصوص بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و مصوبه پارلمان عراق در خصوص لزوم خروج تمامی نیروهای خارجی شدتی مضاعف پیدا کرده است. همزمان، کاروان‌های لجستیکی که تجهیزات مورد نیاز نظامیان آمریکا را حمل می‌کنند هدف بمب‌های کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند.

این حملات تنها بخشی از حملات طی چند روز اخیر به پایگاه‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند. موج تازه حملات از بامداد ۱۳ دی‌ماه با حمله به پایگاه نظامی «ویکتوری» در بغداد در ساعت ۴:۳۰ بامداد آغاز شدند.

فردای آن روز در صبح روز سه شنبه دو فروند پهپاد انتحاری به پایگاه عین الاسد در غرب عراق حمله کردند. همزمان با این حمله پهپادی کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی در جنوب بغداد نیز هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت که تلفات جانی در پی نداشت.

بعد از ظهر آن روز منابع خبری در سوریه، از حمله راکتی به پایگاه نیروهای ائتلاف آمریکایی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق خبر دادند.

روز چهارشنبه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه صحنه بیشترین تعداد حملات در طول یک روز بودند. ابتدا سحرگاه چهارشنبه پایگاه النصر عراق در بغداد (ویکتوری) که محل حضور تعدادی از نظامیان آمریکایی است با چهار فروند راکت هدف قرار گرفت.

پس از آن نوبت پایگاه آمریکایی‌ها در سوریه بود؛ در ساعت هفت صبح امروز نظامیان آمریکایی در پایگاه میدان نفتی العمر سوریه با دو فروند راکت مواجه شدند.

گروههای مقاومت بعد از ظهر نیز به این پایگاه حمله راکتی کردند. اصابت دو راکت موجب آتش‌سوزی گسترده در این پایگاه شد. پایگاه عین الاسد هدف بعدی بود و حداقل با پنج فروند راکت مورد حمله قرار گرفت.

آن‌گونه که گروههای مقاومت در عراق می‌گویند، این گونه حملات تا خروج واقعی نظامیان آمریکایی از این کشور ادامه خواهد یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها