کره جنوبی باید سود بدهی‌های خود را هم بپردازد

کره جنوبی باید سود بدهی‌های خود را هم بپردازد
جمعه 17 دی 1400 - 05:16

سفیر سابق کشورمان، در مورد بدهی‌های کره جنوبی به ایران گفت: ضرری که کره‌جنوبی به ایران وارد کرده است، بسیار بیشتر از هشت میلیارد دلار است و سئول باید آنرا پرداخت کند.

العالم - آسیا

فریدون انتظاری، در خصوص بدهی‌های میلیارد دلاری کره‌جنوبی به ایران که در این کشور بلوکه شده است، گفت: واقعیت مطلب این است که سال‌هاست پول ایران در کره جنوبی بلاک شده است و اگر این پول در چرخه اقتصادی ایران قرار می‌گرفت، قطعاً منافع زیادی برای کشور به همراه داشت. مسئولان و مذاکره‌کنندگان ما باید این موضوع را با صراحت و قاطعیت از طرف کره‌ای مطالبه کرده و به هیچ وجه در این زمینه کوتاه نیایند.

کره جنوبی سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کند

سفیر سابق ایران در سئول، در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه کره جنوبی به میزان هشت میلیارد دلار از ایران نفت خریداری کرده و با این نفت، ده‌ها برابر سوده کرده است، اضافه کرد: نفتی که به عنوان مواد اولیه پتروشیمی از آن استفاده کرده‌اند و با چندین برابر قیمت آن را فروخته‌ و حالا سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از این شرکت‌ها ایران را ترک کردند و این توهین بزرگی به ایران بود، تصریح کرد: به نظر من باید برخورد محکمی با کره‌جنوبی شود تا ما به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

انتظاری اظهار داشت: کره‌ای‌ها خصلتی دارند که باید با آنها محکم صحبت کرد. در عین حال که مردم بسیار خوبی دارند، اما دولتشان تابع سیاست‌های آمریکا است؛ بنابراین باید خیلی محکم با آنها صحبت کرد.

ضرر کره به ایران بیشتر از هشت میلیارد دلار است

وی گفت: اعتقاد من این است که ایران نباید درباره هشت میلیارد دلار بحثی با کره‌جنوبی داشته باشد؛ ضرری که این عدم پرداخت به ایران وارد کرده است، بسیار بیشتر از این مبلغ است. در طول این سالها اگر این پول در چرخه اقتصاد ما قرار می‌گرفت، می‌توانستیم ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان به ایران وارد کنیم که در این صورت سود و منافعی بسیار بیشتر از این مبلغ برای مردم ایران به همراه داشت.

سفیر سابق کشورمان در سئول اضافه کرد: به اعتقاد من، با فرض اینکه اگر بخواهیم از کره جنوبی در ازای این بدهی هشت میلیارد دلاری ۲۰ درصد کالا وارد کنیم، اجناسی خواهد بود که ما خودمان آن را تعیین می‌کنیم. اجناسی مثل ماشین‌آلات صنعتی، تکنولوژی و امثال آن‌ها؛ نه لوازم خانگی.

کره باید سود بدهی خود به ایران را بپردازد

انتظاری در پایان با بیان اینکه ما دیپلماسی عمومی، دیپلماسی دو جانبه و دیپلماسی بین‌المللی داریم و باید در مجامع بین‌المللی از آنها شکایت کنیم و در فضای مجازی هم پیگیر مطالباتمان از کره جنوبی باشیم، تاکید کرد: ایران قدرتمند باید از موضع قدرت با کره‌ای‌ها مذاکره کند و محکم باشد و کره‌ای هم باید واقع‌بین باشند و از نظر من علاوه بر اصل پول، باید سود آن را نیز بپردازند.

روز سه‌شنبه در حالی مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین جریان دارد، رسانه‌ها از سفر«چوی جونگ-کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی به وین خبر دادنده بودند که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با ایرنا، گفت که این سفر ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه به درخواست با مقام کره‌ای در وین دیدار کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول - تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام گرفته است.

کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها