نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پیشرفت مذاکرات وین

نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پیشرفت مذاکرات وین
جمعه 17 دی 1400 - 06:43

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ گفت: ما همچنان شاهد پیشرفت اندک در مذاکرات هستیم.

العالم - آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن افزود که امیدواریم در طول مذاکرات در این هفته و روز های آتی روی آنچه باقی مانده است، کار کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در تداوم فضاسازی ها و هراس از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، همچنان از تاکتیک تهدید به محدود بودن زمان برای بازگشت به برجام به منظور فشار بر تهران در میز مذاکره بهره برد و مدعی شد زمان کاملا کوتاه است و ما به طور واضح این مطلب را گفته‌ایم.

ند پرایس در تداوم ادعای خود و بدون اشاره به بدعهدی و نقض برجام از سوی واشنگتن مدعی شد اگر به زودی به تفاهم و درکی از بازگشت متقابل به تعهدات نرسیم، سرعت و شتاب پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران منافع عدم اشاعه را که از مزایای برجام بود، از بین می‌برد و مجبوریم راه متفاوتی را در نظر بگیریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره موضوع زمان مدعی شد این زمان یک ساعت استاندارد نیست بلکه بر اساس ارزیابی تکنیکی برنامه هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی نیز در نخستین نشست خبری در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ که بصورت تلفنی با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی در واشنگتن برگزار شد، گفت که مذاکرات هسته ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشته اند و آمریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا باید بردارد، همراه با گام‌های هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، در صورتی که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام برسیم، در قلب مذاکرات کنونی در وین است.

به گزارش ایرنا، مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد اظهار داشت که مذاکرات مثبت و رو به جلو جریان دارد.

«علی باقری کنی» چهارشنبه شب پیش از ورود به هتل کوبورگ و آغاز مذاکرات با نمایندگان طرف‌های مقابل در پاسخ به سووال خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر پرسید اظهار داشت که تلاش‌ها برای دست یابی به نتیجه جریان دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز پنج شنبه شب گفت که مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد و ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است.

امیرعبداللهیان در مورد وظیفه غرب در واکنش به ابتکار تهران، تاکید کرد که اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت و گو با شبکه الجزیره اظهار داشت: ما خواهان لغو تحریم هایی هستیم که از سوی ترامپ بر ایران تحمیل شد، به ویژه تحریم هایی که مغایر توافقنامه هسته ای است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما خواهان تضمین هایی هستیم که عدم اعمال تحریم های جدید و عدم بازگشت تحریم های کنونی پس از لغو شدن را شامل شود.

وزیر امور خارجه ، صادرات نفت ایران و دستیابی به درآمدهای آن از این تضمین ها است.

دور هشتم مذاکرات وین از ششم آذر میان ایران و گروه ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام آغاز شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها