العالم _ زلال قرآن
خداوند رحمان رحیم مخلوقات عالم را به دوشکل تکوینی وتشریعی هدایت می فرماید.
1 - هدایت تکوینی
هدایت تکوینی یا هدایت عامه، عبارت است ازهدایت کل مخلوقات عالم به روشی که مناسب خلقت هریک ازآنها باشد، چنانکه درآیه 50 سوره مبارکه طه آمده :
«قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ»
ترجمه: (خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت وجود خاص خودش بخشیده و سپس (به راه کمالش) هدایت کرده است).
2 - هدایت تشریعی
به گواه آیه 25 سوره مبارکه حدید :
« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...»
ترجمه: (همانا ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنان کتاب ومیزانِ [سنجشِ حق ازباطل] نازل کردیم تا مردم [درهمۀ امورشان] به عدالت برخیزند...).
خداوند رحمان از باب رحمت رحیمیه خود، هدایت تشریعی را که خاص انسان هاست ازطریق ارسال رُسل و نزول وحی برای ارشاد و راهنمائی نوع بشر مقرر فرموده تا ابزارهای هدایت تکوینی وجود انسان (فکر و عقل و قدرت درک) را تکمیل و تقویت نموده و با استقراردرصراط مستقیم آنها را به سعادت دنیا و آخرت برساند.