پارلمان جدید عراق فردا اولین جلسه را برگزار می‌کند/ شانس «الحلبوسی» برای ریاست مجدد پارلمان

پارلمان جدید عراق فردا اولین جلسه را برگزار می‌کند/ شانس «الحلبوسی» برای ریاست مجدد پارلمان
شنبه 18 دی 1400 - 17:35

دستور و جدول کار جلسه فردا (یکشنبه) پارلمان عراق در شرایطی از سوی دبیرخانه این پارلمان اعلام شده است که احتمال اینکه الحلبوسی رئیس پارلمان سابق دوباره به ریاست قوه مقننه این کشور انتخاب شود، زیاد است.

العالم ـ عراق

دبیرخانه شورای نمایندگان عراق دیروز (جمعه) دستور جلسه فردا (یکشنبه) پارلمان این کشور را اعلام کرد. بر اساس سند منتشر شده ازسوی دبیرخانه پارلمان عراق، اولین جلسه دور جدید این پارلمان (دور پنجم) با سرود ملی عراق و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت فاتحه برای شهدای عراق آغاز می شود.

همچنین دبیرکل پارلمان عراق طی سخنانی به نمایندگان جدید سلام و خوش آمد می‌گوید و سپس رئیس سِنی مجلس مدیریت جلسه را بر عهده می گیرد. پس از آن نمایندگان سوگند یاد می کنند و سپس رئیس سِنی مجلس به مناسبت آغاز به کار مجلس جدید سخنرانی می‌کند.

با اتمام این برنامه‌ها، نامزدهای ریاست مجلس و نائبان وی معرفی می شوند. این جلسه قرار است ساعت 11 صبح به وقت بغداد برگزار شود.

هفته گذشته رئیس جمهوری عراق طی حکمی از نمایندگان مجلس جدید عراق دعوت کرد که اولین جلسه مجلس جدید عراق را روز یکشنبه (9 ژانویه) برگزار کنند.

با توجه به آرایش و مواضع جریان‌های سیاسی عراق از دیروز و تأکید جریان صدر به ریاست مقتدی صدر بر ائتلاف و تشکیل فراکسیون اکثریت منهای «چارچوب هماهنگی» (احزاب و گروه‌های شیعی بجز صدر) احتمال می‌رود، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان سابق عراق بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شود.

رئیس آینده پارلمان عراق

شبکه خبری «السبق» عراق بامداد امروز به نقل از منابع سیاسی نوشت که رئیس پارلمان تاحدی قطعی شده و حلبوسی رئیس آن خواهد بود و رهبران تأثیر گذار با تجدید ریاست او موافق هستند.

این منابع گفتند که حزب بارزانی و حزب اتحادیه میهنی، صدر و عزم و تصمیم (ائتلاف‌هایی که مقتدی صدر شب گذشته از آن‌ها نام برد) همه به محمد الحلبوسی رأی خواهند داد.

مجموع این ائتلاف‌ها، 187 رأی در پارلمان دارند و دست آن‌ها برای انتخاب نامزد خود برای ریاست پارلمان و حتی نخست وزیری نیز باز است.

با این حال، «ملا طلال»، رئیس حزب الوطن عراق شب گذشته گفت که ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر و حزب تقدم یک کاندید برای ریاست پارلمان خواهند داشت و آن حلبوسی است. او گفته خودش نیز به وی رأی خواهد داد.

وی به شبکه العهد عراق گفت:‌ «حلبوسی اغلب آرا برای تصدی ریاست پارلمان را دارد و ما به شیخ خنجر اختیار حمایت از وی را دادیم.»

با این حال، وب سایت «براثا نیوز» عراق به نقل از منبع سیاسی آگاه مدعی شد که رهبران ائتلاف الحزم به اجماع «محمد المشهدانی»، را برای ریاست پارلمان معرفی کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری شفق عراق نیز امروز شنبه گزارش داد که حلبوسی برای رایزنی در باره جلسه فردا، راهی اربیل شده تا با بارزانی دیدار و گفت وگو کند. برخی منابع به نقل از بارزنی گفتند که او بر گزینه مشترک تقدم و عزم برای ریاست پارلمان نظر مثبت دارد.

شبکه الفرات عراق نیز گزارش داد که رهبران چارچوب هماهنگی هم‌اکنون در خانه «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون که خود عضوی از این چارچوب است، با هیئت مشترک کردها در حال دیدار هستند. شب گذشته دیدار مشابهی بین خود این رهبران در منزل مالکی برگزار شده بود.

پربیننده ترین خبرها