شمارش معکوس برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون شیعیان در پارلمان عراق

شمارش معکوس برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون شیعیان در پارلمان عراق
شنبه 18 دی 1400 - 18:52

زمان زیادی فراروی هیات چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و فراکسیون صدر برای توافق درباره تشکیل بزرگ ترین فراکسیون و معرفی آن به پارلمانی که قرار است فردا (یکشنبه) اولین جلسه خود را برگزار کند، نمانده است.

العالم- درگوشی

هیات چارچوب هماهمگی در بیانیه‌ای فراکسیون صدر را دعوت به تشکیل فراکسیون بزرگ‌تری کرده و گفته است این دعوت به منظور حفظ این حق منصوص در قانون اساسی و ثبات در روند سیاسی کشور است و در این بیانیه از همه کسانی که از تفاهمات حمایت کرده و به سمت بحران نرفته‌اند، قدردانی شده است.

موضوع قابل توجه این است که هر چه به تاریخ برگزاری جلسه اول پارلمان نزدیک می‌شویم اخبار حاکی از ائتلاف میان نیروهای سیاسی برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون بیشتر می‌شود اما در عرض مدت کوتاهی چنین اخباری تکذیب می‌شود که به نظر می‌رسد این امر در چارچوب جنگ روانی و اعمال فشار میان نیروهای سیاسی برای امتیازگیری از طرف مقابل، صورت می گیرد.

با توجه به انسجامی که میان نیروهای کُرد و سنی در سایه ائتلاف‌هایی که ایجاد کرده‌اند چشم‌ها به نیروهای شیعه دوخته شده که به رغم اینکه این نیروها 65 درصد از ملت عراق را نمایندگی می‌کنند متاسفانه هنوز به توافق فی‌مابین دست نیافته‌اند.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح در جریان استقبال از هیئت مشترک کُردها به صراحت تأکید کرد که هیات چارچوب هماهنگی معتقد است بر هم زدن اوضاع شیعیان به نفع هیچ‌کسی نیست و تفاهم تشکلات سنی و همچنین کُردها ایجاب می‌کند که شیعیان نیز به تفاهم دست یابند. هیئت مشترک کردها نیز در این دیدار تأکید کرد که "نظر و دیدگاه ما روشن بود و به همه نیروهای سیاسی اعلام کردیم که نمی‌خواهیم با یک حزبی مقابل حزبی دیگر قرار بگیریم."

به نظر می‌رسد پیام هیات چارچوب هماهنگی به طرف‌های کُردی و سُنی رسیده است با این محتوا که در تشکیل بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی نباید مداخله کرد؛ زیرا تشکیل آن حق انحصاری نیروهای شیعه است و این دقیقا همان چیزی است که تا به این لحظه نیروهای کُردی و سُنی را از اعلام ائتلاف با چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدری بازداشته است.

در حمایت از مواضع هادی العامری که تأکید کرد هیچ‌کس هیچ نفعی از بر هم زدن اوضاع نیروهای شیعه نمی‌برد، اسعد العیدانی، رئیس فراکسیون "تصمیم" طرح ابتکاری مطرح کرد که در مقابل هیات چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدری بی‌طرف عمل می‌کند؛ طرحی که به نیروهای شیعه راهکارهایی را برای حل این بحران ارائه می‌دهد.

برخی معتقدند که شرایط برای ائتلاف فراکسیون صدری با هیات چارچوب هماهنگی و تشکیل بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی بیش از هر زمان دیگری مناسب است و این شرایط مناسب زمانی تقویت می‌شود که طرف‌های کُرد و سنی بدانند که ائتلاف‌شان با هر یک از طرف‌های شیعه تنها اکثریت ساده را به آنها می‌دهد ولی وضعیت آنها را در دولت و پارلمان بهبود نخواهد بخشید.

پربیننده ترین خبرها