تهدید به بمب‌گذاری سفارت ارمنستان به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان

تهدید به بمب‌گذاری سفارت ارمنستان به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان
شنبه 18 دی 1400 - 18:09

در پی اعمال فشارهای اخیر غرب به روسیه به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان، سفارت ارمنستان در روسیه اعلام کرد که به دلیل اعزام نیروهای این کشور به قزاقستان، تهدید به بمب‌گذاری شده‌ است.

العالم - اروپا امریکا
سفارت ارمنستان در روسیه اعلام کرد که نامه‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده که در آن افراد ناشناس تهدید کرده‌اند که نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور را به دلیل اعزام نیروی نظامی ارمنستان به قزاقستان منفجر خواهند کرد.

سفارت ارمنستان در روسیه در این باره به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که در نامه‌ای به بمب‌گذاری تهدید شده است.

سفارت ارمنستان در این خصوص اعلام کرد: «سفارتخانه نامه‌ای را با تهدید به بمب‌گذاری دریافت کرده که در این نامه تقاضای خروج نظامیان ارمنستان از قزاقستان مطرح شده است».
آن طور که در این گزارش‌ آمده است، در پی تهدید به بمب‌گذاری دفاتر دیپلماتیک ارمنستان در روسیه، اقدامات متناسبی در پیش گرفته شده است و مقام‌های امنیتی روسیه هم در جریان این پیام تهدیدآمیز قرار گرفته‌اند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گزارش کرده است که سفارتخانه بلاروس نیز در مسکو پیام تهدیدآمیز مشابهی دریافت کرده است و متعاقب آن سازمان‌های امنیتی روسیه عملیات جستجو در سفارتخانه‌های ارمنستان و بلاروس را انجام داده‌اند، ولی چیزی پیدا نکرده‌اند.
در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله کرده و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.
طبق گزارش‌های سازمان ملل، حدود یک‌هزار نفر در جریان اعتراضات قزاقستان زخمی شده و ۱۸ نیروی امنیتی نیز در این کشور به دست آشوبگران کشته شدند.
در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز گذشته (جمعه) درباره وضعیت فعلی در قزاقستان و حضور نظامیان روس در قزاقستان ابراز نگرانی کرده و تلاش کرد تا شرایط را به گونه‌ای ترسیم کند که گویی روس‌ها به صورت خودسرانه اقدامه به اعزام نیرو به قزاقستان می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «به نظرم مقام‌ها و دولت‌ قزاقستان قطعاً توانایی دارند به اعتراضات به شیوه‌ای که هم حقوق معترضان محترم شمرده شود و هم قانون و نظم حفظ شود، رسیدگی کنند؛ بنابراین مشخص نیست که چرا احساس کردند که به کمک‌های خارجی نیاز دارند و تلاش داریم تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آوریم».
از طرف دیگر بلینکن هشدار داده است که وقتی روس‌ها وارد کشوری شوند، دیگر به سختی از آن کشور خارج می‌شوند.
قزاقستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و در همین راستا، به درخواست «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان، نیروهای این پیمان نظامی که تحت رهبری روسیه هستند، پنجشنبه هفته گذشته (۱۶ دی ماه) وارد قزاقستان شدند.
برخی از افراد مسلح در اعتراضات قزاقستان به نیروهای امنیتی حمله‌ کردند و در پی آن، رئیس‌جمهور این کشور به نیروهای امنیتی دستور داد که مجوز دارند به سمت افراد مسلح تیراندازی کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها