مقام روس: امیدی به مذاکرات با آمریکا نیست

مقام روس: امیدی به مذاکرات با آمریکا نیست
يکشنبه 19 دی 1400 - 12:30

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه نشست ژنو بین نمایندگان مسکو و واشنگتن گفت: روسیه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و هیچ امتیازی نخواهد داد. روسیه به مذاکرات آتی خوشبین نیست.

العالم - اروپا - امریکا

یک دیپلمات ارشد مسکو در فاصله یک روز مانده به گفت‌و‌گوهای روسیه و آمریکا در ژنو سوئیس اعلام کرد که مسکو امیدی به این مذاکرات ندارد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در آستانه نشست روز دوشنبه (فردا) بین نمایندگان ارشد مسکو و واشنگتن در سودیس به سراغ معاون وزیر خارجه روسیه رفته و نظر او را درباره این نشست جویا شد.

در ابتدای این گزارش آمده است: «قرار است روسیه و ایالات متحده در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) در ژنو سوئیس در مورد ثبات استراتژیک گفت‌و‌گو کنند و پس از آن نشست شورای ناتو-روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل و رایزنی در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار شود».

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه نشست مسکو و واشنگتن در ژنو اعلام کرد که روسیه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و هیچ امتیازی نخواهد داد.

وی در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که مسکو از سیگنال‌های واشنگتن و بروکسل پیش از این نشست در مورد ضمانت‌های امنیتی پیشنهاد شده توسط روسیه «بسیار ناامید» است.

وی تصریح کرد: «به طور خلاصه، آنها (این سیگنال‌ها) منعکس کننده عدم درک آنچه ما نیاز داریم است. ما به اینها نیاز داریم: ضمانت‌های قانونی، تضمین‌های حقوقی که ناتو بیش از این گسترش نخواهد یافت، از بین بردن همه چیزهایی که ائتلاف به دلیل ترس افکنی‌های ضد روسی و انواع تصورات نادرست در مورد ماهیت سیاست روسیه از سال ۱۹۹۷ ایجاد کرده است».

ریابکوف با ابراز تاسف از ادامه اصرار واشنگتن بر دادن امتیازات یک جانبه از سوی مسکو گفت: «روسیه به مذاکرات آتی خوشبین نیست».

به گفته این دیپلمات روس، «رویکرد یکجانبه‌ای که توسط ایالات متحده و ناتو ترویج می‌شود نمی‌تواند به عنوان مبنایی برای بحث در مورد ضمانت‌های امنیتی باشد».

وی اعلام کرد، هدف اصلی مسکو در (نشست) ژنو (با هیات آمریکایی) بحث در مورد عدم گسترش ناتو و عدم استقرار سلاح های تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه است.

ریابکوف افزود: «متأسفانه، ما انواع حدس و گمان‌ها را در مورد این واقعیت می شنویم که روسیه باید این یا آن را انجام دهد، این یا آن قدم را بردارد. ما بارها در همه سطوح به چنین اظهاراتی واکنش نشان داده‌ایم و (اگر اوضاع بدین نحو پیش برود) هیچ مبنایی برای هیچ توافقی وجود ندارد، چه رسد به اینکه بحث سازنده وجود داشته باشد».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، گفت‌و‌گوها درباره ضمانت‌های امنیتی در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) در ژنو سوئیس بین روسیه و آمریکا برگزار می‌شود، سپس نشست شورای ناتو-روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل انجام می‌گیرد و بعد از آن ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) رایزنی روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین در برگزار می‌شود».

وزارت خارجه روسیه اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۱ (ماه گذشته میلادی) به دنبال تشدید تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین، دو پیش‌نویس درباره ضمانت‌های امنیتی بین روسیه، ایالات متحده و ناتو ارائه کرد.

در این پیش‌نویس‌ها، روسیه به آمریکا پیشنهاد داد که متعهد شود در جمهوری‌های سابق شوروی که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌های نظامی ایجاد نکند و از گسترش این اتحاد به شرق خودداری کند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها