ریاض چگونه وادار به آزادی شاهزاده سعودی شد؟

ریاض چگونه وادار به آزادی شاهزاده سعودی شد؟
يکشنبه 19 دی 1400 - 14:17

مقامات سعودی شاهزاده بسمه دختر سعود بن عبدالعزیز و دختر وی را بعد از سه سال بازداشت بدون هیچ اتهامی تحت تاثیر فشارهای بین المللی آزاد کردند.

العالمدرگوشی

هنری استرامانت مشاور حقوقی شاهزاده بسمه، از آزادی این شاهزاده وی و دخترش سهود الشریف از زندان های سعودی خبر داد و گفت که آن ها وارد منزلشان در شهر جده شده اند.

شاهزاده بنت سعود بن عبدالعزیز آل سعود ( 57 ساله) که فعال حقوقی و از اعضای خاندان پادشاهی است، مارس 2019 به همراه دخترش سهود الشریف ناپدید شد.

هنری استرامانت گفت که این مادر و دختر از زندان ظالمانه خود آزاد شدند و روز 6 ژانویه وارد منزلشان در شهر جده شدند.

این مشاور حقوقی خاطرنشان کرد که حال بسمه خوب است ولی بسیار احساس خستگی می کند، اما حال روحی او در کل خوب است.

تاکنون دفتر رسانه ای دولت سعودی توضیحی درباره آزادی بسمه نداده است. البته هیچ گاه سابقه نداشته است که دولت به طور علنی درباره این قضیه توضیح دهد.

درسال 2020 ، شاهزاده بسمه از طریق حساب های خود در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که بیش از یک سال است که در ریاض در بازداشت به سر می برد و بیمار است.

وی از نحوه تعامل با کوچک ترین فرزند ملک سعود انتقاد کرد. بسمه قرار بود که برای درمان به خارج برود، اما مدت کوتاهی قبل از آن در اواخر فوریه 2019 بازداشت شود، و بعد از بازداشت به وی گفتند که به تلاش برای جعل گذرنامه بازداشت شده است.

وی بعد از این اتهامات، تبرئه شد و با دخترش که درآن زمان همراهش بود، زندانی شد.

شاهزاده بسمه درتوضیح بازداشت خود گفت که در زندان الحایر بازداشت است، بدون اینکه طرف های حقوقی بتوانند درباره شرایط پنهان شدن و بازداشت آنان تحقیق کنند. زندان الحایر نزدیک ریاض است و تعداد زیادی زندانی سیاسی در آن جا درحبس هستند. وی به دنبال فشارهای بین المللی آزاد شد.

عبدالله عوده پسر شیخ سلمان العوده مُبلغ سعودی بازداشت شده، خبر آزادی آنان را اعلام کرد.

خالد الجبری پسر سعد الجبری مسئول سابق سعودی نیز گفت که از آزادی نوه بنیانگذار و دختر ملک سعود و دختروی خرسند است.

فشارهای بین المللی بر عربستان

در مارس گذشته، مشاور حقوقی بسمه بنت سعود، از انگلیس خواست مسئولان سعودی را برای آزادی بسمه و دخترش تحت فشار قرار دهد.

به گزارش روزنامه گاردین، استرامانت و لوسی رای از سازمان حقوق بشر انگلیس دو نامه جداگانه به وزیر خارجه انگلیس نوشتند و با اشاره به بیماری قلبی بسمه، خواهان درمان فوری وی شدند. آن ها همچنین خواهان آزادی بسمه شدند.

در آوریل سال 2020 ، و بعد از یک سال از بازداشت شاهزاده بسمه، وی از ملک سلمان شاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواست به دلیل وضعیت سلامتی اش او را آزاد کنند.

شاهزاده بسمه آل سعود کیست؟

شاهزاده بسمه (57 ساله) کوچکترین فرزند دومین شاه عربستان سعود بن عبدالعزیز است که از اوایل دهه شصت قرن گذشته بر عربستان حکومت کرد.

شاهزاده بسمه تابعیت جزیره دومینیکا واقع در دریای کارائیب را گرفت.

سازمان های غیردولتی همواره عربستان سعودی را به علت نقض حقوق بشر و آزادی ها محکوم می کنند. این درحالیست که سعودی به رهبری محمد بن سلمان ، مدعی است که از چند سال پیش ، سیاست گشایش و اجرای اصلاحات اجتماعی را در پیش گرفته است. اما مقامات سعودی روند گسترده بازداشت ها را طی سال های گذشته آغاز کرده اند که در میان آنان برخی از اعضای خاندان حکومی و افراد متنفذ هم دیده می شوند.

خلاصه این که نظام سعودی هر کسی را که منتقد آن باشد و با آن مخالفت کند و خواهان اصلاحات باشد، درمعرض اعدام یا بازداشت یا تعقیب یا زندان قرار می دهد، حتی اگر شاهزاده خاندان حکومتی باشد.

پربیننده ترین خبرها