تکذیب ادعای «رأی الیوم» درباره تکمیل توافق مذاکرات لغو تحریم ها در وین

تکذیب ادعای «رأی الیوم» درباره تکمیل توافق مذاکرات لغو تحریم ها در وین
يکشنبه 19 دی 1400 - 15:17

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس ادعای مطرح‌شده در روزنامه «رأی الیوم» درباره تکمیل توافق در وین را کذب محض خواند و گفت: به نظر می‌رسد این روزنامه با انتشار این خبر به دنبال اهداف دیگری است.

العالم - ایران - اروپا
ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین آغاز و از آن روز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان است. همزمان با برگزاری این مذاکرات روزنامه الکترونیک «رأی‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، با انتشار خبری مدعی شد که توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است.

در همین خصوص یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم در وین، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ادعاهای مطرح‌ شده در خبر امروز روزنامه «رأی‌الیوم» در خصوص فرآیند مذاکرات را تکذیب کرد.

وی در این گفت‌وگو با تأکید بر این‌که تمامی مفاد مطرح‌‌شده در این خبر، از اساس کذب است، گفت: «به نظر می‌رسد این روزنامه با این خبرسازی اهداف دیگری را دنبال می‌کند و یا جریاناتی که قصد تأثیرگذاری منفی بر روند مذاکرات را دارند، چنین متن سراسر اشتباهی را در اختیار این روزنامه قرار داده‌اند.»

به گزارش فارس، این روزنامه مدعی شده است که این دور از مذاکره به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌‍ جمهور سابق را لغو کند.

این روزنامه همچنین در ادامه، به دیدار «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین اشاره و ادعا کرده که توافق بین طرفین به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن نیت بوده است.

رأی‌الیوم همچنین نوشت: بهاء یا ضمانت‌هایی که بر سر آن در وین توافق شده این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. ایران این ذخایر را پس از خروج آمریکا از برنامه جام اقدام مشترک (برجام) تولید کرد. بر اساس توافق مذکور، این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج دولت آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد. همچنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همانجایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.

شهر وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند که این دور از مذاکرات ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش‌نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها