یک سازمان حقوق بشری: سرنوشت دهها زندانی سیاسی عربستانی نامشخص است

یک سازمان حقوق بشری: سرنوشت دهها زندانی سیاسی عربستانی نامشخص است
يکشنبه 19 دی 1400 - 16:36

یک سازمان حقوق بشری عربستانی در گزارشی به سرنوشت نامعلوم دهها زندانی سیاسی مخالف «محمد بن سلمان» پرداخت.

العالم - عربستان سعودی

سازمان حقوق بشری «سند» که به موضوع زندانیان عربستانی می‌پردازد، در گزارشی به سرنوشت نامعلوم دهها زندانی پرداخت و گفت که هیچ اطلاعاتی از اینکه چه بر سر آن‌ها آمده است، در دست نیست.

به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده است که دولت سعودی همچنان به درخواست‌ها و هشدارهای مجامع بین‌المللی بی توجه بوده و به سیاست سرکوبگرانه و ظالمانه خود در حق مردم عربستان ادامه می‌دهد و در راستای سلب آزادی بیان و عقیده عمل می‌کند.

سازمان حقوق بشری سند، «ربایش و بازداشت به همراه زور» را از «وحشیانه‌ترین اقدامات سرکوبگرانه» مقامات سعودی توصیف کرد و گفت که این موضوع کارنامه سیاسی را در دوره حکمرانی محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی رقم زده است.

بنابراین گزارش، از بارزترین افرادی که با توسل به زور بازداشت شده و به نوعی ربوده شده‌اند، می‌توان به «ترکی الجاسر»، «سعود بن غصن»، «احمد المزینی»، «جابر العمری»، «عبدالرحمن السدحان» و بسیاری دیگر اشاره کرد.

سازمان حقوق بشری سند تأکید کرد که مقامات عربستان سعودی با عدم اطلاع‌رسانی از وضعیت و سرنوشت زندانیان سیاسی، بندهای قانونی که پنهان کردن بازداشت شدگان از انظار رسانه‌ها و مجامع جهانی را جرم تلقی می‌کند، نقض کرده‌اند و دولت ریاض می‌بایست در اقدام و عملکرد خود تجدیدنظر کرده و در خصوص این افراد «بیگناه» اطلاع‌رسانی کند.

در این بیانیه آمده است که زندان‌های عربستان سعودی به تاریک‌خانه‌ای برای نگهداری دانشگاهیان، فعالان، متفکران و روحانیون دینی تبدیل شده و از زمانی که بازداشت‌های گسترده از سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شد، همچنان این‌ اقدامات ادامه دارد و زندان‌ها به مکانی برای پنهان کردن افراد تبدیل شده است.

در این راستا از سرنوشت دهها زندانی و فعال سیاسی زن نیز خبری در دست نیست و در حالی که بازداشت آن‌ها شبیه ربایش بوده، بدون وکیل و بدون اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها در زندان به سر می‌برند. به نوشته سعودی‌لیکس تعداد این فعالان زن بیش از ۱۰ نفر است که بارزترین آن‌ها حلیمة الحویطی، وسارة الجبری، منى البیالی، نازا و نجلاء المروان، لینا الشریف، رینا عبد العزیز و أسماء السبیعی هستند. فقط در سال گذشته میلادی ، ۱۲ زن به صورت خودسرانه در استانهای مختلف عربستان بازداشت شده‌اند که این مسئله، گواه تداوم انحطاط این کشور در زمینه حقوق بشر است.

به گفته مخالفان دولت ریاض، مقامات سعودی از ترس افشای شکنجه‌های روحی و جسمی هیچ اقدامی برای شفاف‌سازی وضعیت نگهداری زندانیان نمی‌کنند. بسیاری از آن‌ها سال‌هاست بدون هیچ گونه محاکمه‌ای به زندان افتاده و هیچ اتهامی متوجه آن‌ها نشده است.

همزمان با انتشار گزارش سازمان حقوق بشری «سند»، رسانه‌های سعودی امروز از آزادی «بسمه آل سعود» دختر عموی محمد بن سلمان پس از سه سال بازداشت خبر دادند. او در این مدت بدون هیچ گونه محاکمه‌ای پشت میله‌های زندان به سر برده بود.

سال گذشته ۵۰ نماینده پارلمان اروپا با امضای طوماری خواستار پایان دادن به نقض فاحش و وحشتناک حقوق فعالان سیاسی و اجتماعی زنان سعودی شده بودند.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی از زمان به قدرت رسیدنش به عنوان ولی‌عهد سعودی، دست به یک پاکسازی گسترده زده و هر فردی را که از جانب وی احساس خطر می‌کرد بازداشت و روانه زندان کرده است. زندانیان طیف وسیعی را از فعالان زن تا شاهزادگان و روحانیون دینی را شامل می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها