مونتاژ نمونه نخست جنگنده بومی ارتش ترکیه

مونتاژ نمونه نخست جنگنده بومی ارتش ترکیه
يکشنبه 19 دی 1400 - 21:10

رسانه‌های ترکیه‌ گزارش دادند که صنایع هوافضای این کشور مونتاژ اولین نسخه از جنگنده رزمی و آموزشی پیشرفته خود به نام «هورجت» را آغاز کرده است.

العالم - ترکیه

رسانه‌های ترکیه‌ یکشنبه گزارش دادند که صنایع هوافضای ترکیه مونتاژ نمونه اولیه اولین جنگنده رزمی و آموزشی پیشرفته خود به نام «هورجت» را آغاز کرده است.

به نوشته وبگاه «ترکیش دیفنس نیوز» این اقدام ترکیه به منظور پاسخگویی به نیاز داخلی به جت‌های آموزشی و جنگنده‌های سبک، در سال ۲۰۱۷ با منابع داخلی شروع شد. شرکت سازنده قصد دارد که تا اواسط سال ۲۰۲۲ خط مونتاژ نهایی را راه اندازی کند، پیش بینی می‌شود جنگنده هورجت تا پایان سال میلادی در آشیانه قرار گیرد و اولین پرواز خود را مارس ۲۰۲۳ پس از آزمایش های زمینی انجام دهد. یکی از مهمترین کاربرد این جنگنده‌ها نقش آموزشی آن‌ها در آموزش خلبانان ترکیه‌ای است.

چندی قبل وبگاه «احوال» گزارش داد که صنایع هوافضای دولتی ترکیه (TAI) فاز اول ساخت اولین جنگنده پنهانکار نسل پنجم را به پایان رسانده است. «تمل کوتیل» مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه با اعلام این خبر در توییتی نوشت: «هر قدمی که ما برای بقای کشورمان برمی‌داریم بسیار معنادار و ارزشمند است». وی در ادامه از کسانی که با تلاش و اشتیاق همین مسیر را پیمودند، تشکر کرد.

رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که این جنگنده رادار گریز پیشرفته از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل شده و تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد. مدیرعامل صنایع هوافضای دولتی ترکیه گفت که این جنگنده در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد سپس جایگزین ناوگان جنگنده‌های نسل چهارم «اف-۱۶» ساخت ایالات متحده در طول دهه آینده خواهد شد.

ترکیه قبلاً بخشی از برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ بود، اما در سال ۲۰۱۹ به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه از این پروژه اخراج و سفارش برای خرید این جت‌ها نیز لغو شد.

یک نشریه آمریکایی نیز اخیرا در تحلیلی در زمینه خرید محتمل جنگنده‌های پیشرفته از سوی ترکیه نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه زمان را صرف تلاش برای بازگشت به برنامه جنگنده «اف-۳۵» نمی‌کند و با در نظر گرفتن تمام جوانب، جنگنده «سوخو-۳۵» ساخت روسیه خرید احتمالی ترکیه است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها