اگر عربستان سعودی بدون نفت بود، چگونه می‌شد؟

اگر عربستان سعودی بدون نفت بود، چگونه می‌شد؟
دوشنبه 20 دی 1400 - 18:06

در حالی‌که بازتاب رسوایی برملا شدن دروغگویی سخنگوی ائتلاف سعودی درباره بندر الحدیده را بررسی می‌کردم که طی آن، با نمایش صحنه‌ای از یک فیلم مستند آمریکایی مدعی می‌شود این فیلم مربوط به یک کارگاه مونتاژ موشک در بندر الحدیده یمن است و از این بندر به عنوان پایگاهی برای حملات نظامی علیه عربستان استفاده می‌شود، با اظهارنظرهای زیادی درباره این رسوایی برخورد کردم که تداعی‌کننده رسوایی جنایت قتل خاشقجی بود.

العالم- کشکول

با بررسی نظرات کاربران در باره رسوایی برملا شدن دروغ "موشک‌های ایرانی در الحدیده"، متوجه شدم که پیوند مشترکی بین آنها وجود دارد و آن سردرگمی و حیرت از حجم "حماقت" طرف‌هایی است که پشت این رسوایی قرار دارند. این در حالی‌ است که رژیم سعودی امکانات مالی و مادی هنگفتی دارد و لذا بسیج ارتش‌هایی از رسانه‌ها، هنرمندان و متخصصان عربی و غربی به منظور بزک کردن وجهه مخدوش آل‌سعود، برای آن آسان گشته است.

بسیاری از کاربران با استناد به رسوایی‌های قبلی رژیم سعودی، درباره رسوایی برملا شدن دروغ "موشک‌های ایرانی در بندر الحدیده" نظر داده‌ اند.

آنها همچنین به رسوایی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگاری که در کنسولگری سعودی در استانبول به طرز فجیعانه‌ای به قتل رسید و خبر قتل او سال‌ها به موضوعی داغ در جامعه جهانی تبدیل شد، آن هم نه فقط به دلیل وحشیانه بودنش بلکه به دلیل حماقت مسئولان جنایتکار سعودی اشاره کرده اند.

برخی نیزبه رسوایی احضار سعد الحریری( نخست‌وزیر اسبق لبنان) به عربستان و توهین و مجبور کردن او به استعفا از سمت خود اشاره کرده اند در حالی‌ که حریری مهمان مقامات سعودی در ریاض بود.

شماری از کاربران شوخ‌طبع نیز خواستار ثبت جنایت قتل خاشقجی، وادار کردن سعد الحریری برای استعفا از سمتش در ریاض و استفاده از فیلم مستند آمریکایی برای شایعه‌سازی علیه موشک‌های بالستیک ایران در کتاب رکوردهای گینس شده اند تا از آنها به عنوان احمقانه‌ترین قتل‌ها، احمقانه‌ترین اقدام سیاسی و احمقانه‌ترین بیانیه جنگی در تاریخ یاد شود.

در آخر باید گفت اگر عربستان سعودی بدون نفت و منابع طبیعی بود آیا جریان‌ها، احزاب و شخصیت‌های دیگر کشورهای عربی از این سیاست "حکیمانه"!!! رژیم سعودی، کورکورانه و احمقانه دفاع می‌کردند؟! در حالی که برخی جریان‌ها، احزاب و شخصیت‌های عربی هم اکنون منافع ملی کشورهای‌شان را قربانی منابع ملی عربستان سعودی و به خاطر آل سعود و خوش‌خدمتی به آن، به نمادهای ملی و دینی خود توهین می‌کنند.

حتی برخی از این طرف‌ها همانطور که در لبنان می‌بینیم برای خوش‌خدمتی به آل سعود، اوضاع کشورشان را به سمت انفجار و درگیری‌های داخلی سوق داده‌اند!.

پربیننده ترین خبرها