زاخارووا: روسیه برای ادامه مذاکره با آمریکا در مساله تضمین‌های امنیتی آماده است

زاخارووا: روسیه برای ادامه مذاکره با آمریکا در مساله تضمین‌های امنیتی آماده است
سه شنبه 21 دی 1400 - 13:00

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه برای ادامه مذاکره و همکاری با آمریکا در مساله ارائه ضمانت های امنیتی آمادگی دارد.

العالم - اروپا

زاخارووا روز سه شنبه در گفت و گو با کانال روسی «سالاویو لایو» در سامانه یوتیوب اظهار داشت: روسیه در مذاکرات با آمریکا در مساله ضمانت های امنیتی در ژنو، عزم کاری برای ادامه همکاری از خود نشان داد و برای مذاکرات سازنده در این عرصه آمادگی دارد.

وی افزود: بر این باوریم که مسائل در عرصه ضمانت های امنیتی دشوار هستند که سبب اختلاف دو طرف (روسیه و آمریکا) می شوند و این اختلافات باید از راه گفت و گوهای سازنده حل و فصل شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد: ما به نوبه خود عزم برای ادامه مذاکره را نشان دادیم و برای تداوم تلاش در این مورد آمادگی داریم.

مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد ضمانت های امنیتی روز گذشته در ژنو برگزار شد و سرپرستی هیات های دو کشور را سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا برعهده داشت.

ریابکوف را الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه و شرمن را جیمز مینگوس مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا همراهی می کردند و به گزارش رسانه های روسی، این دیدار بیش از ۷ ساعت در پشت درهای بسته برگزار شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد موضع مسکو در مذاکرات تضمین های امنیتی با واشنگتن پایدار و تزلزل ناپذیر است و آمریکا باید برای مصالحه آماده شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ریابکوف گفت: ایالات متحده باید آماده سازش باشد. روسیه با موضع روشنی به اینجا آمده است که شامل شماری جوانب است که از دیدگاه من، درک آن آسان است و آنقدر مشخص به ویژه در سطحی بالا تدوین و تنظیم شده است که انحراف از رویکردهای ما غیرممکن است.

شرمن دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز درباره گفت‌وگوهای ژنو با همتای روسی خود گفت به صراحت گفته ایم بدون حضور متحدان و شرکایمان، درباره امنیت اروپا بحث نمی کنیم.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات ارائه ‌کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند.

مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست ها موافقت نکرده است. با این وجود، مقامات آمریکایی می گویند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت وگو کند.

مساله استقرار تسلیحات تهاجمی آمریکا در کشورهای همسایه روسیه و برخی کشورهای اروپای شرقی ازجمله لهستان و رومانی باعث بروز اختلافات شدید بین روسیه و آمریکا شده است و مسکو هشدار داده است در صورت استقرار این گونه تسلیحات در مرزهای اوکراین و گرجستان با روسیه، این کشور حتما پاسخ مناسب و نظامی خواهد داد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها