پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده‌ایم

پکن: برای تقویت شراکت راهبردی با ایران آماده‌ایم
سه شنبه 21 دی 1400 - 17:38

سخنگوی وزارت خارجه چین در اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به این کشور گفت، پکن آماده است شراکت راهبردی با تهران را بیش از پیش تعمیق کند.

العالم - آسیا

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه در اشاره به سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به این کشور برای دیدار با همتای چینی، گفت پکن آماده است شراکت راهبردی با ایران را بیش از پیش تعمیق کند.

طبق گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، این دیپلمات چینی گفت که حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی روز جمعه (۲۴ دی) دیدار خواهند کرد.

به گزارش این رسانه چینی، این دیدار در حالی برگزار می‌شود که چین و ایران شاهد ارتقای روابط دوجانبه هستند.

هفتم فروردین‌ماه سند برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

سند حاضر یک برنامه جامع در بازه‌ زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد-برد در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت همتای چینی خودش عازم چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت‌وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره چالش‌هایی که جهان با آن روبرو است و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه‌گرایی اظهار داشت: جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد. دوراهی یکجانبه‌گرایی که آمریکا از زمان ترامپ آغاز کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که بر اساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در محوریت آن قرار دارد و یا راهی که بر اساس چندجانبه‌گرایی، گفت‌وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایران و چین در این مسیر در یک محور قرار دارند و تلاش می‌کنند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه‌ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و برخی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می‌کنند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری‌های بین‌المللی است. امیدواریم آنهایی که مسیر یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می‌کنند به این مسیر که محتوم در روابط بین‌المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

پربیننده ترین خبرها