مراحل حساس مذاکرات وین/ آغاز جلسات فشرده دیپلماتیک باقری در وین

مراحل حساس مذاکرات وین/ آغاز جلسات فشرده دیپلماتیک باقری در وین
سه شنبه 21 دی 1400 - 18:14

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پس از جلسات سنگین روز گذشته با اعضای گروه ۱+۴ که در قالب نشست‌های دوجانبه و چندجانبه برگزار شد، دقایقی پیش برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد هتل کوبورگ شد.

العالم - ایران

باقری در نخست جلسه با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. کارشناسان جمهوری اسلامی ایران نیز ساعتی پیش برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ در خصوص موضوع رفع تحریم‌ها وارد هتل کوبورگ شده و جلسات در این سطح همچنان ادامه دارد. نشست‌های امروز در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها جریان دارد و به نظر می‌رسد که گفت‌وگوها به مراحل حساس و سرنوشت سازی رسیده است.

دور اخیر از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است. در این زمینه برخی نکات قابل توجه است:

این درحالیست که طرف مقابل باید در نظر داشته باشد نمی‌تواند از یکسو دائما در رسانه‌ها از «ضرب‌الأجل»، «جدول زمانی» و «زمان محدود» سخن بگوید و از سوی دیگر در میز مذاکره رویکردی دائما متغیر در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب کند؛

تلاش برای کش‌دار کردن برخی موضوعات و اعمال فشار از طریق اهرم زمانی، بر موضع مذاکراتی ایران تأثیر نخواهد گذاشت و همانطور که پیش از این هم بارها اشاره شده است، جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمز و خواسته‌های اصولی خود را فدا نخواهد کرد؛

ایران با حسن نیت در مذاکرات ظاهر شده است و به دنبال دستیابی به نتیجه است، اما تأکید دارد که این نتیجه نباید چیزی کمتر از توافق سال 2015 نصیب ایران کند و چیزی بیشتر از آن توافق از ایران طلب کند. تلاش طرف مقابل برای دستیابی به توافق «بیشتر در برابر کمتر» قطعا نتیجه‌بخش نخواهد بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها