ابتلای منطقه به مشی متکبرانه سعودی در مقابل ملت ها

ابتلای منطقه به مشی متکبرانه سعودی در مقابل ملت ها
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 09:00

مقامات سعودی وقتی که درباره محور مقاومت سخن می گویند با تسری ویژگی های خاص نظام آل‌سعود به دیگران، از کلمات و عباراتی چون "تروریستی"، "فرقه گرایی"، "وابستگی"، "سلطه جویی" و "مداخله در امور دیگران" و... استفاده می کنند.

العالم - کشکول

وقتی می گوییم مقامات سعودی صفات و ویژگی های خاص حکومت این کشور را به دشمنان و مخالفان خود سرایت می دهند، سخن به گزاف نگفته ایم بلکه عین حقیقت است.

هر زمان و هر جا صحبت از گروه های تروریستی و فرقه های تکفیری و وهابی در منطقه به میان می آید، ذهن شنونده بلافاصه متوجه رژیم سعودی می شود، در مورد مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و تحمیل اراده بر ملت های دیگر هم بلافاصله نام این رژیم در ذهن مخاطب تداعی می شود.

عربستان مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را به جایی رسانده است که با اعمال فشار سعی می دولت کشورها را تغییر دهد.

رژیم سعودی با پول، سران برخی کشورها را خریده یا با تحریک ارتش علیه ملت برای کودتای نظامی، انقلاب های مردمی را از مسیر اصلی خود منحرف می کنند و اگر در این راه موفق نشوند به شگردهای دیگری چون مداخله و سلطه جویی و اعزام تکفیری های خود به این کشورها متوسل می شوند.

و اما استفاده از اصطلاحاتی چون وابستگی و مزدوری و جیره خواری، کاملا روشن است که این حرکت، نوعی فراکنی روانی است؛ رابطه بین نظام آل سعود با آمریکا بهترین گواه این مدعاست و دقیق ترین مثال آن را می توان با نگاهی به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دریافت.

او گوشه هایی از این نوع رابطه وابستگی و مزدوری بین آل سعود و حکومت این کشور را بر ملا کرده است تا جایی که این نوع روابط از حد مزدوری و وابستگی فراتر رفته است.

با این مقدمه درک توییت اخیر ولید البخاری، سفیر عربستان در لبنان اندکی راحت تر می شود؛ او در این توییت به حزب الله حمله کرده و دست به فرافکنی روانی زده و گفته است: "نادیده گرفتن درد و رنج ملت دوست و برادر لبنان در واقع نادیده گرفتن حقیقت و انکار عمدی حقیقتی دردناک است که عامل آن، بلندپروازی های حزب الله و دور زدن منطق دولت و شکست گزینه های سیاسی است!!"

آری نادیده گرفتن درد و رنج ملت های منطقه از جمله ملت های یمن و سوریه و عراق و لیبی و انکار عمدی حقیقت دردناکی که عامل آن برخورد متکبرانه و خودبرتربینی رژیم سعودی در مقابل منطق اجماع عربی و منطقه ای و منافع ملت های منطقه است و شکست همه گزینه های سیاسی در عراق، سوریه، یمن، لبنان، لیبی، افغانستان، سومالی و سودان و غیره است به اندازه کافی برای همه روشن است.

پربیننده ترین خبرها