مخالفت سفیر آمریکا و نخست‌وزیر لبنان با پیگرد قانونی ریاض سلامه/ میقاتی تهدید به استعفا کرد

مخالفت سفیر آمریکا و نخست‌وزیر لبنان با پیگرد قانونی ریاض سلامه/ میقاتی تهدید به استعفا کرد
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 10:26

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد نجیب میقاتی تهدید کرده که در صورت ادامه پیگرد قانونی ریاض سلامه، استعفا خواهد داد.

العالم - لبنان

بعد از اینکه دادستانی منطقه جبل لبنان حکم ممنوع السفری «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور را صادر کرد، طرف‌های قضایی مربوط به پرونده ریاض سلامه در یکی از پایتخت‌های اروپا نشستی به این منظور تشکیل دادند.

روزنامه الاخبار لبنان در این زمینه گزارش داد، داستانی فرانسه اصرار دارد که روند تحقیقات در پرونده ریاض سلامه را تا انتها پیگیری کند؛ حتی اگر این موضوع با سیاست فرانسه که از «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان حمایت می‌کند، همخوانی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، منابع قضایی فرانسه تاکید کردند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور جرات مداخله یا تاثیرگذاری بر روند قضایی را نخواهد داشت و این مسئله به کانال‌های دیپلماتیک لبنان و محافل دولتی این کشور گزارش شده است.

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که سوئیس نیز تمایل بالایی به تکمیل روند تحقیقات در پرونده فساد ریاض سلامه دارد و ترجیح می‌دهد سرنخ‌های پرونده‌ای که توسط قوه قضاییه این کشور پیدا شده را فاش کند.

روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته از اقدام بی سابقه دستگاه قضایی لبنان خبر داد که با مخالفت نجیب میقاتی مواجه شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست وزیر لبنان تهدید کرده که در صورت ادامه پیگرد قانونی ریاض سلامه و افراد مرتبط با وی، استعفا خواهد داد.

اطلاعات نشان می‌دهد با توجه به پرونده سنگین رئیس بانک مرکزی لبنان که در اختیار قوه قضاییه این کشور است وی همچنان تحت پیگرد قانونی خواهد بود و از ورود ریاض سلامه به بانک مرکزی یا دسترسی وی به هر حساب مالی جلوگیری می‌شود و همین امر مقدمه انجام اقدامات بیشتر ضد وی خواهد شد.

از طرف دیگر «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت در دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که شنیده‌ایم اقدامات قانونی علیه ریاض سلامه انجام خواهد شد. ما خواستار جلوگیری از هرگونه اقدام علیه رئیس بانک مرکزی لبنان هستیم.

دو روز قبل «غاده عون» دادستان منطقه جبل لبنان حکم ممنوعیت سفر زمینی، هوایی و دریایی ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را صادر کرد.

منابع خبری لبنان گزارش دادند که این حکم بر اساس شکایت ارائه شده از سوی وکلای اداره حقوقی نهاد «مردم اصلاح نظام را می‌خواهند»، علیه ریاض سلامه صادر شده است.

دستگاه‌های امنیتی در اروپا میزان ثروت سلامه در لبنان و جهان را حدود دو میلیار دلار برآورد کرده‌اند.

ریاض سلامه یکی از بارزترین متحدان آمریکا در لبنان به شمار می‌رود که طی ماه گذشته با اعلام حذف یارانه سوخت موجب بروز خشم گسترده مردمی و تشدید بحران سوخت در این کشور شد. بسیاری از کارشناسان سیاست‌های اشتباه و عامدانه ریاض سلامه را از عوامل اصلی فروپاشی لبنان می‌دانند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها