اردوغان: اتحادیه اروپا در سال جدید با جرأت بیشتری برای توسعه روابط با ترکیه عمل کند

اردوغان: اتحادیه اروپا در سال جدید با جرأت بیشتری برای توسعه روابط با ترکیه عمل کند
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 20:57

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پنجشنبه شب گفت که امیدواریم که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ از کوته نظری راهبردی رها شود و با جرأت بیشتری برای توسعه روابط با ترکیه عمل کند.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان این سخنان را در دیدار با سفیران کشورهای اتحادیه اروپا در آنکارا بیان کرده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که نباید روابط ترکیه و اتحادیه اروپا با بهانه‌هایی چون اعلام همبستگی در درون اتحادیه اروپا تخریب شود.

این گفته اردوغان را می توان، اشاره وی به موضع گیری کشورهای اروپایی در حمایت از یونان و قبرس در برابر ترکیه دانست.

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: هرکسی که واقع بینانه بنگرد، می‌بیند و تصدیق می‌کند که ترکیه کشوری محوری برای فائق آمدن بر تهدیدهای پیش روی اتحادیه اروپا است.

اردوغان همچنین بار دیگر به موضوعات مهاجران اشاره کرد و گفت که اگر تلاش های ترکیه نبود، بحران مهاجران و کشته شدن بیشتر شمار آنان و نیز موضوع تروریسم و آشوب در گستره جغرافیایی گسترده‌ تری تشدید می شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود که کشورش به عنوان طرفی که برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند، برای حل مشکلات در مسائل اصلی چون تروریسم، مهاجرت، امنیت، دفاع، اسلام ستیزی و امنیت انرژی تلاش می‌کند.

اردوغان تأکید کرد که پیشرفت در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در این دوره حساس اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی در ادادمه گفت که دیدارها و مذاکراتی در سطح بالا را برگزار کردیم، همچنان که گفت وگوهایی در زمینه‌های مختلف داشتیم، اما متأسفانه پاسخ مورد انتظار از اتحادیه اروپا را مشاهده نکردیم.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت: انتظار برای کاهش فشار مهاجرت درصورتی که بحران های کنونی در خصوص ترکیه و اروپا حل نشود، غیر واقعی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها