بازداشت دو مقام بلندپایه امنیتی قزاقستان

بازداشت دو مقام بلندپایه امنیتی قزاقستان
جمعه 24 دی 1400 - 09:26

کمیته امنیت ملی قزاقستان در چارچوب تحقیقات در حال انجام پرونده اقدام برای غصب اجباری قدرت و سوءاستفاده از موقعیت رسمی، دو مقام بلندپایه امنیتی این کشور را بازداشت کرد.

العالم - آسیا

کمیته امنیت ملی قزاقستان در چارچوب تحقیقات در حال انجام پرونده اقدام برای غصب اجباری قدرت و سوءاستفاده از موقعیت رسمی، دو مقام بلندپایه سابق امنیتی این کشور را بازداشت کرد.

هفته‌ای قبل «کریم ماسیم اف» رئیس سابق کمیته امنیت ملی قزاقستان به اتهام خیانت به کشور بازداشت شده بود.

در چارچوب این پرونده تحقیقات تکمیلی صورت گرفته و به اتهام همکاری در اقدامات غصب اجباری قدرت و سوءاستفاده از موقعیت رسمی، «انور صادقلوف» و «دولت ایرگاژین» معاونان سابق رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان نیز بازداشت شدند.

از تاریخ 14 دی ماه در شهرهای «آکتائو» و «ژانائوزین» استان «مانگیستائو» قزاقستان صدها نفر در پی افزایش قیمت سوخت گاز خودروها دست به تجمعات اعتراضی زدند.

آنها با اعلام مخالفت نسبت به این موضوع، از مقامات قزاقستان خواستند تا نسبت به کاهش قیمت سوخت گاز خودروها که از اول سال جدید میلادی تا 120 «تنگه» (واحد پول قزاقی) بابت هر لیتر افزایش یافته، اقدام کنند.

هر چند دولت قزاقستان با این درخواست معترضین موافقت کرد اما برخی شهرهای این کشور آماج درگیرها شد و گروههای تروریستی و جنایی از این فرصت سوء استفاده کردند و ضمن تخریب اماکن عمومی برخی از ساختمانهای دولتی را تصرف کردند.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان دولت این کشور منحل و برخی مقامات بازداشت شدند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها