افزایش چشمگیر اعدام ها در عربستان

افزایش چشمگیر اعدام ها در عربستان
جمعه 24 دی 1400 - 17:22

میانگین اعدام در عربستان در سال گذشته، مراکز و سازمان های حقوقی را بر آن داشت تا آماری ترسناک در این رابطه را در مقایسه با سال 2020 اعلام کنند.

العالمعربستان سعودی

طبق آمارهای اعلام شده توسط گزارش های سازمان حقوقی "سند" که مقر آن در لندن است، مقامات سعودی به اجرای 67 حکم اعدام در سال گذشته که 51 نفر از آنان سعودی و بقیه از تابعیت های دیگر هستند، متهم شده اند.

طبق این گزارش ها ، میزان اعدام ها در عربستان در مقایسه با سال 2020 ، 148 درصد افزایش یافته است.در سال 2020 میلادی، 27 حکم اعدام در عربستان اجرا شد.

سازمان یاد شده ضمن ابراز نگرانی روزافزون از اعدام هایی که رسانه های وابسته به نظام حاکم آن را سانسور می کنند، از نبود عدالت و شفافیت دستگاه قضایی و نیز تجاوزهای مستمر درحق زندانیان عقیدتی اظهار نارضایتی کرد.

سازمان های حقوق بشر بین المللی از جمله هیومن راتس واچ، اعدام های انجام شده در عربستان را محکوم و تاکید کرد: مادامیکه تغییرات بنیادین در سیستم عدالت کیفری سعودی حاصل نشود، این سیستم هیچ اعتباری نخواهد داشت.

به نظر می رسد که رژیم سعودی به نادیده گرفتن هشدارهای بین المللی درخصوص نقض مستمر آزادهای مطبوعاتی و سرکوب مستمر نویسندگان و روزنامه نگاران در کشور ادامه می دهد.

عربستان سعودی، اخیرا در زمینه بازداشت روزنامه نگاران در رتبه هشتم جهان قرار گرفت و طبق گزارش ها، 14 نفر از آنان را بازداشت کرده است.

عربستان از پنج کشوری است که بالاترین تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده را تا اول دسامبر سال گذشته دارد. به گونه ای که از آغاز موج بازداشت های ظالمانه دراین کشور، 31 روزنامه نگار بازداشت شده اند.

سازمان های حقوق بشر بین المللی، مقامات حاکم سعودی را مسئول نقض گسترده آزادی های و حقوق بشر می دانند و بر لزوم پایان دادن به سرکوب و آزار و اذیت مردم این کشور تاکید دارند.

پربیننده ترین خبرها