وزیر خارجه چین در دیدار امیرعبداللهیان: آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند

وزیر خارجه چین در دیدار امیرعبداللهیان: آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند
جمعه 24 دی 1400 - 18:58

وزیر خارجه چین در دیدار امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی و ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

العالم - آسیا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس یک هیأت بلند پایه به چین سفر کرده امروز (جمعه) با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و فرهنگی و منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها در این زمینه‌ها را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به چین بعد از تصدی وزارت خارجه است. وزرای خارجه دو کشور پیش از این در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با یکدیگر دیدار کرده بودند و یک بار به صورت مجازی و چند بار هم گفت‌وگوی تلفنی داشتند. وانگ یی هم فروردین ماه سال‌جاری برای امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به تهران آمده بود و به همراه محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه این سند را امضا کرد.

* تسلیم پیام کتبی آیت‌الله رئیسی به همتای چینی

امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک سال نوی چینی، سلام گرم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به رئیس جمهور شی جین پینگ را ابلاغ و با تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور به همتای چینی، آن را پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم خواند.

وی با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی کشورمان برای توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، از همکاری‌های سازنده چین در تامین بیش از ۱۱۰ میلیون دُز واکسن قدردانی کرد.

* امیدواری نسبت به تسهیل روابط مردمی و تجاری ایران و چین با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موافقت هیأت دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد این امر موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور شود‌.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با چین تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت خواند و بر ادامه نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه، از جمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تأکید کرد‌.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی و ظرفیت‌های مشترک تمدن‌های کهن ایران و چین، علاقه‌مندی هنرمندان ایرانی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه هنری را فرصتی ارزشمند برای بهره گیری از این ظرفیت روابط خواند.

* آمادگی چین برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران

وزیر خارجه چین هم در این ملاقات، ضمن تایید نظرات وزیر خارجه کشورمان که امروز به قلم امیرعبدالهیان در مطبوعات چین منتشر شده، دیدگاه‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله منتشره را نشان دهنده افق بلند روابط دو کشور عنوان کرد.

وزیرخارجه چین بر آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تأکید کرد.

وزیر خارجه چین، ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین خواند و تأکید کرد که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

طرف چینی با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه ساز تحول اساسی در روابط خواند.

گفتنی است دور دوم مذاکرات طرفین در ضیافت رسمی وزیر خارجه چین که به افتخار وزیر خارجه کشورمان ترتیب داده شده بود، برگزار شد.

در این دور از مذاکرات، طرفین آخرین وضعیت مذاکرات وین و تحولات در غرب آسیا و خلیج فارس را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پیش از ملاقات با همتای چینی در اظهاراتی با اشاره هماهنگی‌های خوب بین ایران و چین در موضوعات مختلف و پیشرفت‌های حاصله در راستای منافع دو کشور گفت که در دولت سیزدهم با شتاب بیشتر روابط دو کشور روبرو هستیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها