دستاوردهای اقتصادی، علمی و نظامی، پاسخ ایران به "گزینه های" بلینکن

دستاوردهای اقتصادی، علمی و نظامی، پاسخ ایران به
شنبه 25 دی 1400 - 10:51

"ایران پیگیری رفع تحریم را در صدر برنامه های خود قرار داده، اما تلاش خود برای شکست دادن تحریم را به مذاکرات جاری وین موکول نکرده است.

العالم-تحلیل روز

ما با وجود تحریم، فروش نفت خود را بسیار افزایش داده ایم بطوری‌که از این بابت نگرانی نداریم". سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با این بیان روشن و صریح به تهدیدهای آمریکا پاسخ داد که پس از گذشت چهل سال از عمر جمهوری اسلامی، هنوز بر ادامه سیاست ناکام تحریم خود علیه ایران اصرار می ورزد.

آیت الله رئیسی صبح روز جمعه در ادامه سفر خود به استان هرمزگان در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه حجم محدودیت و تحریم‌های نظامی و هسته ای در هیچ صنعت دیگری وجود ندارد، اظهار داشت: اما علی رغم این تحریم ها بیشترین پیشرفت را در این حوزه داشته ایم.

گفتنی است که برای اثبات بی اثر بودن تحریم آمریکا علیه ایران، رئیسی اولین مرحله بهره برداری از پالایشگاه جزیره قشم را افتتاح کرد. پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی‌شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه ظرفیت خواهد داشت.

هزینه تاسیس این پالایشگاه 135 میلیون دلار بود و ویژگی این مکان، تکیه بر توان و تخصص کارشناسان ایرانی و مشارکت نداشتن هیچ شرکت خارجی در تاسیس آن بود.

آیت الله رئیسی در این بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه در یک سال و نیم اخیر شامل یگان پهپادی، سامانه های موشکی، سامانه های جنگال، شناورهای راکت انداز، موشک انداز و اژدرافکن، تجهیزات زیرسطحی، ناوچه های موشک انداز، شناورهای رزمی تندرو و قایق های پرنده اطلاع یافته و از نزدیک در جریان پیشرفت های نیروی دریایی سپاه که تماما به دست متخصصان داخلی انجام شده، قرار گرفت.

با وجود اینکه تحریم های تروریستی اقتصادی آمریکا علیه ایران اساسا ملت ایران و توانایی های علمی آنها را هدف قرار داده، پنجشنبه گذشته فرمانده هوافضای سپاه با اعلام آزمایش موفقیت‌آمیز ایران بر روی یک موتور محرکه سوخت جامد که قادر به پرتاب ماهواره‌ها بود، به صراحت تایید کرد که ایرانی‌ها موفق شدند تحریم آمریکا را به یک فرصت بسیار بزرگ تبدیل کنند.

حاجی زاده ادامه داد: ماهواره برهای جدید ایرانی از بدنه غیرفلز و جنس کامپوزیت است و پیشران آن نیز متحرک است که سبب افزایش بیشتر انرژی موشک و صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه این فناوری فقط در چهار کشور جهان وجود دارد گفت: ایران به تحریم های آمریکا پاسخ داد. علاوه بر آن، به جنایت ترور دانشمندانش هم پاسخ داد، به شیوه ای که آمریکا آن را بفهمد.

در مقابل این دستاوردهای اقتصادی، علمی، و نظامی ایران در سایه تحریم های بی شمار آمریکا که حتی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را هم در بر گرفته؛ تهدیدهای آمریکا علیه ایران رنگ باخته است. آخرین تهدید بر زبان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا جاری شد که گفت:" در صورت شکست مذاکرات وین، آماده استفاده از گزینه های دیگر هستیم".

به نظر می رسد بلینکن هنوز در این توهم به سر می برد که می تواند ایران را با تهدید به زانو دربیاورد، درحالی‌که بی ثمر بودن سیاست آمریکا علیه ایران طی چهار دهه گذشته به خوبی آشکار شده و بلینکن باید این سیاست را کناربگذارد و از اشاره به "گزینه های دیگرش" دست بردارد. بلینکن تنها یک گزینه دارد و آن، اعتراف به حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای برای ایران و لغو تحریم علیه ملت آن است.

آمریکا باید همانطور که از برجام خارج شد به آن بازگردد و ضمانت دهد که دوباره از آن خارج نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها