اعزام نیروهای تازه نفس اماراتی به جبهه‌های نبرد در یمن؟

اعزام نیروهای تازه نفس اماراتی به جبهه‌های نبرد در یمن؟
يکشنبه 26 دی 1400 - 19:37

خبر: در سایه تشدید درگیری‌ها در دو استان شبوه و مارب امارات ترجیح داد نیروهای بیشتری به این دو جبهه گسیل دارد.

تحلیل:

- اعزام نیروی جدید اماراتی به مناطق درگیری در دو استان شبوه و مارب یا با این تحلیل صورت گرفته که انصارالله یمن از حفاظت از فتوحات خود درمارب ناتوان هستند و یا با این محاسبه صورت پذیرفته که درسایه این همراهی نظام سعودی بیش از پیش وامدار امارات گردد. در هر دو حال این اشتباه محاسباتی قطعاً در صورت تداوم، تاوان سنگینی متوجه کشور ذره‌ای و به شدت امن و آرام امارات خواهد کرد. اینکه انصارالله در این مرحله صبوری می‌کند را نباید ازسر عجز بلکه بایستی در امتداد صبر استراتژیک یمنی‌ها تحلیل کرد.

- اعطای امتیازات جدید از ناحیه سعودی به امارات در کم توجهی به هادی و نیروهایش و تمایل امارات به حضور در شرق یمن با توجه به منابع غنی منطقه شبوه از یکسو و کاستن از فاصله جغرافیای‌اش با یمن از دیگر سو همگی می‌توانند در تصمیم مجدد امارات به حضور نظامی چشمگیرتر در یمن موثر باشند.

- درطی عملیات اخیر ائتلاف بر این باور است که بخشی از سرزمین یمن در دو استان را از انصارالله باز پس گرفته و با این مقدمه امیدوار به باز پس گیری مارب و اشغال مجدد آن شده است این درحالی است که اولا باتوجه به جنگ و مقاومت 7 ساله ارتش نجات ملی یمن این رویا تعبیر ناشدنی است و ثانیاً تاکتیک انصارالله در این مرحله کشاندن نیروهای بیشتر ائتلاف به نزدیکی کوه‌ها و پس از آن انتقام گیری از آنهاست.

- دیروز وال‌استریت ژورنال طی گزارشی مفصل از عدم تمایل شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای ادامه حضور و فعالیت در سعودی خبر داد. آیا امارات رضایت به فرار سرمایه از کشورش در شرایط اصرار بر تداوم دشمنی با یمنی‌ها خواهد داد یا نه را باید منتظر ماند و دید. هر چند تجربه نشان داده است که رفاقت و همراهی اماراتی‌ها با شرکایشان تنها تا محدوده ای معین ادامه میابد وبارسیدن به خط قرمز "تهدید منافع"همراهی جای خود را به وداع زودهنگام می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها