در هتل کوبورگ وین چه می‌گذرد؟

در هتل کوبورگ وین چه می‌گذرد؟
دوشنبه 27 دی 1400 - 18:28

واضح بود که ادامه حضور کارگروه‌های هیئت‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین مربوط به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در پایتخت اتریش گواهی بر این مدعاست که پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

العالم- کشکول

در نشست‌های دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه 1+4، ماموریت کارشناسان این است که پس از دستیابی به راه‌حل‌هایی درخصوص موضوعات مورد اختلاف، جزئیات را بررسی کنند.

صبح امروز- دوشنبه- علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران عازم وین شد و قرار است که روسای دیگر هیئت‌ها نیز در این پایتخت حاضر شوند که بعد از دریافت چراغ سبزهایی از دولت‌های متبوع‌شان، تصمیماتی را اتخاذ کنند که ممکن است در پیشبرد مذاکرات که قرار است امروز ازسر گرفته شود، تاثیرگذار باشد.

احتمال می‌رود گفت‌وگوهای امروز میان روسای هیئت‌ها بر روی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران متمرکز باشد؛ زیرا این امر بلافاصله پس از نشست روز یکشنبه کارگروه‌های کارشناسان مرتبط با لغو تحریم‌ها در هتل کوبورگ صورت می‌گیرد.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا در وین طی توییتی از نشست روز گذشته کارگروه رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ خبر داد و از تلاش‌های صورت گرفته برای موفقیت مذاکرات تقدیر کرد و گفت که "منطق در این روند در چارچوب مذاکرات پیچیده جاری حاکم است."

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز طی کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه بسیاری از جداول و ستون‌های جداول در مذاکرات وین آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است، گفت: "آنچه که مانده است موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند."

خطیب‌زاده تأکید کرد: "واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم‌ها اعلام کند.اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتند، می توان گفت با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم."

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس اذعان کرد: "وضعیت کنونی( توافق هسته‌ای) به دلیل خروج دولت قبلی( واشنگتن) از توافق است. ما تاوان این اشتباه فاجعه‌بار را می‌پردازیم."

مکر و نیرنگ دولت اسبق "باراک اوباما" و طفره رفتن آن از لغو تحریم‌های ایران و همچنین خروج کامل دولت سابق دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، باعث شد که ایران درخواست خود از طرف اروپایی را قاطعانه مورد تأکید قرار داده و از آن تضمین‌های عملی مبنی بر پایبندی آمریکا به تعهداتش از جمله لغو کامل تحریم‌های ایران دریافت کند. این مکر و نیرنگ آمریکایی‌ها دلیلی شد تا ایران پیشنهاد طرف اروپایی مبنی بر بازگشت همزمان تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای را رد کند. ایران اصرار دارد که واشنگتن به عنوان ناقضِ نخست این توافق، به آن بازگردد.

بدیهی است که هیئت مذاکره‌کننده ایران موفق شده دیدگاه خود را درخصوص ایجاد راهکارهایی جهت مانع شدن از عهدشکنی آمریکا و نیرنگ آن علیه جامعه جهانی، تحمیل کند و این واقعیت را اطلاعات مربوط به پیشرفت در مذاکرات وین مورد تایید قرار می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها