خبر مهم از حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین

خبر مهم از حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین
سه شنبه 28 دی 1400 - 08:32

وال‌استریت‌ژورنال نوشته اختلاف بر سر اخذ تضمین در شرایطی ایجاد شده که مقام‌های آمریکایی و اروپایی از وجود نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات وین خبر داده‌اند.

العالم - آمریکا

یک روزنامه آمریکایی از حصول پیشرفت در برخی موضوعات در مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین خبر داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت‌هایی در برخی جزئیات مهم، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه برگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و نحوه اجرای توافق حاصل شده است.

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های مرتبط با گفت‌وگوهای جاری در پایتخت اتریش، یکی از بزرگترین موانع در پیشرفت مذاکرات را درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا جهت عدم خروج دوباره از برجام دانسته است.

این روزنامه با وجود این نوشته در حوزه رفع تحریم‌ها، برداشتن گام‌های هسته‌ای و تعیین توالی اجرای توافق نیاز به اتخاذ برخی تصمیم‌های سیاسی است.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی پیش از این گفته بودند که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

پیش از این همچنین دیپلمات‌های اروپایی گفته بودند بخش اعظم گفت‌وگوها در روزهای گذشته بر مطالبات ایران برای اخذ تضمین در خصوص پایداری برجام متمرکز بوده است.

دیپلمات‌های مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال همچنین با بیان اینکه این درخواست ایران در واکنش به خروج دونالد ترامپ از برجام در ۲۰۱۸ طراحی شده اذعان کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد هدف از این مطالبه کش‌دار کردن مذاکرات باشد.

طرف آمریکایی معتقد است هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بدون معاهده‌ای که از حمایت دو سوم نمایندگان سنا برخوردار است دست روسای جمهور بعدی را برای نحوه اجرای این توافق ببندد.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته اختلاف بر سر اخذ تضمین در شرایطی ایجاد شده که مقام‌های آمریکایی و اروپایی از وجود نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات وین خبر داده‌اند.

دیپلمات‌های غربی به این روزنامه گفته‌اند حصول توافق در مذاکرات وین ممکن است. وال‌استریت‌ژورنال نوشته این موضع غربی‌ها نشان‌دهنده خوش‌بینی بیشتر آنها نسبت به ماه دسامبر است که مذاکرات آغاز شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها