افشای جزئیات‌ تکان‌دهنده از ترور فرمانده ارشد حماس در دبی پس از 12 سال

افشای جزئیات‌ تکان‌دهنده از ترور فرمانده ارشد حماس در دبی پس از 12 سال
چهارشنبه 29 دی 1400 - 17:56

در دوازدهمین سالگرد ترور «محمود المبحوح» از فرماندهان ارشد حماس در دبی به دست موساد، صهیونیست‌ها اطلاعات جدید و شوکه‌کننده‌ای درباره نحوه ترور این فرمانده برجسته مقاومت غزه منتشر کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

۱۲ سال پیش در چنین روزی (۱۹ ژانویه)، «محمد المبحوح» یکی از فرماندهان ارشد مقاومت فلسطین و به طور مشخص از فرماندهان «کتائب عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس به دست موساد در دبی به شهادت رسید.

وی که یکی از فرماندهان رده بالای حماس و یکی از بنیانگذاران کتائب عزالدین القسام بود که طراحی و اجرای دو عملیات اسارت دو نظامی صهیونیستی در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ را در کارنامه مبارزاتی خود داشت.

روزنامه «رای الیوم»، چاپ لندن امروز با انتشار یادداشتی نوشت که در دوازدهمین سالگرد شهادت المبحوح در امارات، مقامات رژیم صهیونیستی اطلاعات جدیدی در مورد این عملیات تروریستی فاش کردند. این در حالی بود که تاکنون رسما، تل‌آویو مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده نگرفته است.

نشریه نظامی صهیونیستی «اسرائیل دیفنس» در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به این‌که موساد المبحوح را با علم به این‌‌که او یکی از رهبران نظامی حماس است، مایه نگرانی می‌دانست، از سرنخ‌های جدیدی در این جنایت پرده برداشت و از ابعادی از کار موساد و ناکامی‌های عملیاتی آن که با این ترور فجیع همراه شد، خبر داد.

«آیال رینکو» کارشناس نظامی اسرائیلی به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در تل آویو که خواستند نامشان فاش نشود، گفت که المبحوح «در ژانویه ۲۰۱۰ به امارات رسید و وی هر از گاهی به این کشور که مرکز تجارت در خاورمیانه محسوب می‌شود و تجار در سراسر جهان به سوی آن روانه می‌شوند،؛ سفر می‌کرد.

به ادعای این منابع، دیدارهای المبحوح با مردانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌توانست در دبی بدون جلب توجه برگزار شود. وی پیش از آن، حداقل از سه سوء قصد نافرجام از سوی موساد جان سالم به در برده بود. لذا می‌دانست که تحت هدف قرار گرفته است و به همین دلیل سعی می‌کرد که کاملا محرمانه عمل کند».

المبحوح؛ مبارزی کهنه‌کار با تجربه اطلاعاتی و عملیاتی گسترده



این کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی افزود: المبحوح از فعالان باسابقه، رزمنده‌ای با تجربه اطلاعاتی و عملیاتی گسترده و مسئول هماهنگی ارسال تسلیحات از ایران به غزه بود، اما از همراه کردن محافظان امنیتی با خود در دبی خودداری می‌کرد و اطلاعات انجام این عملیات برای موساد کاملا دقیق بودو احتمالا ایمیل او هک شده بود؛ بنابراین از قبل اطلاعات مربوط به تحرکات مورد انتظار او مشخص شده بود. جوخه ترور در میدان راه اندازی شد و هتل و اطراف آن به خوبی مورد بررسی قرار گرفت، راه های دسترسی و عقب نشینی از آن، فعالیت در داخل آن، شکل ظاهری و نحوه دسترسی به طبقات و سیستم دوربین‌های مداربسته موجود در آن مورد مطالعه قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها