در گفتگو با العالم مطرح شد؛

دریادار تاج الدینی: رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی» در آینده نیز ادامه خواهد داشت

پنج‌شنبه 30 دی 1400 - 13:10

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه فردا (جمعه) در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

العالم - ایران / سیاسی

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در گفتگو با العالم اظهار داشت: شمال اقیانوس هند یکی از مهمترین آبراه های جهان از نظر تجارت جهانی و روابط شرق و غرب است.

وی ضمن اشاره به اینکه ایمن سازی این کمربند دریایی بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما به دنبال این هستیم که با همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند از طریق این رزمایش ها بر امنیت و ثبات این منطقه تاثیرگذار باشیم و ضمن تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، با دزدی دریایی و تروریسم دریایی مقابله کنیم.

دریادار تاج‌الدینی با تاکید بر اینکه مهمترین پیام این مانورها تامین امنیت در منطقه و صلح بین کشورهای عضو آیونز است، گفت: برقراری امنیت در منطقه، برای ما و همه کشورها که در حوزه انرژی فعالیت می کنند و کشتی‌های تجاری آنها در این مسیر در حرکت است از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که نقش مهم و موثری در برقراری امنیت در این آبها دارد، گفت: ما برای برقراری امنیت در منطقه باید حضور موثر و تاثیرگذاری داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سومین رزمایش مرکب است که با حضور کشورهای ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

گفتنی است در رزمایش فردا علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان های شناوری کشورهای چین و روسیه نیز حضور خواهند داشت.

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، با پیام صلح و دوستی برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان سه کشور و نشان دادن حسن نیت و توانایی سه کشور در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده ای مشترک است.

تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.

از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها