نشست شورای امنیت درباره لیبی/ گوترش: لیبیایی‌ها شرایط مذاکره و برگزاری انتخابات را فراهم کنند

نشست شورای امنیت درباره لیبی/ گوترش: لیبیایی‌ها شرایط مذاکره و برگزاری انتخابات را فراهم کنند
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 10:22

در حالی که قرار است شورای امنیت سازمان ملل فردا (دوشنبه) نشستی را درباره لیبی برگزار کند، دبیرکل این سازمان طرف‌های لیبیایی را به مذاکره و فراهم کردن شرایط برای برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات دعوت کرد.

العالم - لیبی

به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از لیبیایی‌ها خواست به مذاکره پرداخته و شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن و عقب نشینی نیروهای خارجی از لیبی فراهم کنند.

گوترش تاکید کرد: نهادها و مقامات لیبی باید برای حل مشکلات اصلی که منجر به تعویق انتخابات شده است و فراهم کردن شرایط سیاسی و امنیتی لازم برای برگزاری انتخابات بدون تأخیر تلاش کنند.

وی گفت، استفانی ویلیامز، مشاور دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات لیبی در چهار ماه اول سال میلادی کنونی تماس‌های خود را ادامه می‌دهد.

گوترش گفت: من معتقدم که این مسئله برای ملت لیبی بسیار مهم است. باید ابتدا انتخابات برگزار شود. این گزینه در دست ملت لیبی است. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری باید قبل از پایان ۲۰۲۱ برگزار می‌شد.

در این راستا استفانی ویلیامز با رهبران ائتلاف گروه‌های ملی در طرابلس دیدار کرد تا آن‌ها را در جریان طرح خود برای نجات روند سیاسی و انتخابات بگذارد.

وی در توییتی نوشت: شرکت کنندگان در این مذاکرات اعلام کردند که لیبیایی‌ها از دوره انتقالی که چندین سال طول کشیده، بیزار و خواهان دموکراسی پایدار و ثباتی هستند که تنها از طریق صندوق رای گیری ممکن است.

همچنین قرار است شورای امنیت فردا(دوشنبه) اوضاع لیبی و گزارش سازمان ملل درباره این کشور را طی نشستی بررسی کند. این نشست برای اطلاع یافتن از گزارش رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی درباره وضعیت لیبی است. احتمالاً در این جلسه دوره فعالیت هیئت سازمان ملل در لیبی تمدید شود. همچنین قرار است دبیرکل سازمان ملل گزارشی را درباره وضعیت لیبی ارائه کند.

در همین حال عضو شورای ریاستی لیبی و کمیته مذاکرات احتمال داد که عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی اواخر ژانویه به ترکیه برود.

وی گفت: بهبود روابط قاهره و آنکارا در حل بحران لیبی نقش خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها