تداوم درگیری های قسد و داعش در زندان غویران سوریه

تداوم درگیری های قسد و داعش در زندان غویران سوریه
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 13:35

درگیری ها در زندان «غویران» محل نگهداری عناصر تروریستی که از پنجشنبه گذشته میان «داعش» و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) آغاز شده همچنان ادامه دارد و برخی خبرها از کنترل کامل زندان به دست شبه نظامیان کرد سوریه مورد حمایت آمریکا حکایت دارد.

العالم - سوریه

عناصر داعش پنجشنبه و جمعه در دو عملیات جداگانه به یک پایگاه نظامی در عراق و زندان غویران در سوریه حمله کردند که در جریان آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

بر پایه گزارش ها، سه روز پس از حمله داعش به زندان غویران در استان «حسکه»، درگیری ها در اطراف زندان غویران میان نیروهای کرد با تروریست ها همچنان ادامه دارد.

غویران بزرگ‌ ترین زندان نگه‌داری عناصر تروریست‌ در جهان است و بر پایه برخی گزارش ها دستکم ۵ هزار داعشی در این مکان نگه داری می شوند.

زندان غویران در کنترل قسد است

منابع خبری منطقه از کنترل قسد بر زندان غویران خبر داده اند و در همین پیوند، «آرام حنا»، سخنگوی رسمی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نیز گفت که تلاش برای بازرسی کامل منطقه «الزهور» استان حسکه که با درگیری‌های جسته و گریخته با تروریست‌ها همراه است همچنان ادامه دارد.

وی در اظهاراتی افزود که شبه نظامیان کرد در حال تعقیب تروریست‌ها در دو محور شمالی و جنوبی و پاک‌سازی منطقه الزهور هستند و آنچه سبب کندی عملیات شده استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی است.

سخنگوی قسد همچنین کنترل داعش بر زندان غویران را تکذیب و اعلام کرد که این زندان در کنترل نیروهای کرد است.

وی ادامه داد که قسد از توان کافی برای مقابله و برخورد با حوادث این چنینی برخوردار است.

به گفته حنا، تاکنون ۲۹ داعشی در درگیری با نیروهای کرد کشته و ده‌ها نفر از تروریست های فراری نیز دستگیر شده‌اند.

وی همچنین با اعلام اینکه ائتلاف بین المللی در درگیری با داعش عملیات پوشش هوایی را انجام می دهد، اظهار کرد که ۵ شبه نظامی کرد، یک نیروی امنیت داخلی (آسایش)، یک آتش‌نشان و ۴ غیر نظامی در درگیری با تروریست ها کشته شده اند.

در همین باره نیز، «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در توئیتر نوشت که اطراف زندان به طور کامل به کنترل نیروهای کرد درآمده است و همه فراریان نیز دستگیر شدند.

درگیری میان شبه نظامیان کرد و داعش پس از آن روی داد که تروریست ها پنجشنبه گذشته یک دستگاه خودرو بمب‌گذاری شده را در زندان غویران منفجر کردند و پس از این حادثه شهر حسکه به عرصه نبرد میان دو طرف تبدیل شد.

منابع خبری شنبه شب اعلام کردند که در این درگیری ها ۱۰۷ نفر کشته شدند که ۷ تن از آنها شهروندان غیر نظامی هستند.

در همین حال، برخی منابع نیز تایید کردند که نیروهای قسد و پلیس امنیت داخلی (آسایش) موفق شده اند که کنترل کامل اطراف زندان قویران را به دست گیرند.

به گفته این منابع، نیروهای قسد اکنون در حال جست و جو و تعقیب عناصر داعشی هستند که از زندان فرار کرده اند.

این منابع افزودند که کنترل قسد بر زندان غویران با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده به دست آمد و در مقابل، آمریکا نیز از نیروهای سوریه دموکراتیک به سبب «واکنش سریع و تعهد مستمر آنها به مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه قدردانی کرده است.»

آخرین آمار کشته های درگیری ها

«دیده بان حقوق بشر سوریه» امروز (یکشنبه) خبر داد که درگیری میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه در زندان غویران ادامه دارد و شمار کشته شدگان به ۱۲۰ نفر رسیده است.

به گفته این نهاد مخالف دولت سوریه که مقر آن در لندن است، درگیری ها در زندان غویران و مناطق پیرامون آن باعث آواره شدن هزاران خانواده غیرنظامی از محله های اطراف مناطق درگیری شد.

حمله پنجشنبه گذشته عناصر داعش به زندان غویران در استان حسکه یکی از شدیدترین و بزرگترین حملاتی است که این گروه تروریستی پس از شکست در جنگ سوریه و کنترل قسد بر مناطق شرق و شمال شرق این کشور انجام شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه پیشتر به آمار بالای کشته شدگان داعش اشاره کرده بود و در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که هنوز از سرنوشت ده ها زندانی داعش اطلاعی در نیست و بنابر این پیش بینی می شود که شمار کشته ها افزایش یابد.

این نهاد ادامه داد که مجموع کشته شدگان از آغاز عملیات زندان غویران تاکنون به ۱۲۰ نفر رسیده است.

پیش از این ۶۱ داعشی، ۳۴ نفر از نیروهای آسایش (امنیت داخلی مناطق تحت کنترل کردها)، نگهبانان زندان، نیروهای ضد ترور و ۷ غیرنظامی کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید که شمار واقعی کشته های درگیری ها بیش از این ارقام است؛ زیرا هنوز از سرنوشت ده ها نفر از دو طرف درگیری اطلاعی در دست نیست ضمن اینکه بسیاری از زخمی ها نیز در شرایط وخیم به سر می برند.

فعالان سوری نیز خبر می دهند که واحدهای مشترک قسد، آسایش و نیروهای ضد تروریسم به منطقه «الصناعه» در داخل زندان غویران حسکه حمله بردند و در نقاط مهم مستقر شده اند تا شورش اعضای داعش را که از پنجشنبه گذشته آغاز شده کنترل کنند.

هنوز آماری از زندانیان داعش که از غویران فرار کرده اند در دست نیست اما گزارش شده است که تاکنون ۱۳۶ نفر از فراریان دستگیر شده اند و همچنان ده ها نفر از تروریست ها متواری هستند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز تایید کرده است که صدها نفر از عناصر داعش در دو روز گذشته از زندان غویران متواری شده اند و هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

در مقابل از سرنوشت ده ها تن از کارکنان و نگهبانان زندان نیز اطلاعی در دست نیست و معلوم نشده که آیا داعش همه آنها را کشته است یا به گروگان گرفته شده اند.

بمباران غویران

از سوی دیگر، منابع عراقی بامداد یکشنبه از بمباران زندان غویران توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا خبر دادند.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» وابسته به نیروهای مقاومت عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی سه نوبت این زندان را بمباران کردند.

تاکنون منابع رسمی به این خبر واکنش نشان نداده اند اما برخی منابع خبری بمباران زندان غویران را از سوی ائتلاف بین المللی تایید کردند.

از خسارت و تلفات احتمالی این بمباران نیز خبری منتشر نشده است.

موضع آمریکا در قبال حوادث زندان غویران

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده همچنان متعهد به شکست داعش از طریق ائتلاف بین المللی و شرکای خود است.

وزرات خارجه آمریکا ادامه داده که ائتلاف بین‌المللی توانایی داعش را برای انجام حملات به‌ ویژه در شرایطی که این گروه به تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد، به طور قابل توجهی محدود کرده است.

دستگاه سیاست خارجی آمریکا افزوده که حمله به زندان غویران نیاز به تأمین مالی طرح های ائتلاف بین المللی را تأیید می کند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همچنان در کنار شرکای خود در منطقه برای مقابله با بقایای داعش می ایستد.

وی در ادامه از نیروهای دموکراتیک سوریه قسد به دلیل آنچه «واکنش سریع و تعهد مستمرشان به مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه» نامید، قدردانی کرد.

این دومین بار از دسامبر ۲۰۲۱ است که زندان غویران برای فرار و آزادی زندانیان داعشی مورد حمله تروریست ها قرار گرفته است.

نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) مورد حمایت آمریکا کنترل و اداره زندان غویران، واقع در اطراف شهر حسکه را برعهده دارند و این مکان محل نگه داری عناصر دستگیر شده و خانواده های داعشی است.

این نگرانی وجود دارد که هزاران تروریست داعشی بتوانند با فرار از زندان تشکیلات مخوف خود را برای انجام عملیات تروریستی بازیابند.

داعش سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش های عمده از این دو کشور متلاشی و شکست خورد، اما با این وجود هنوز هسته ها و بقایای آن در عراق و سوریه دست به عملیات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی می زنند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها