مذاکرات با طالبان در نروژ آغاز شد

مذاکرات با طالبان در نروژ آغاز شد
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 14:03

در روز نخست از این نشست 3 روزه، نمایندگان طالبان با فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر از افغانستان دیدار می‌کنند.

العالم - آسیا

به نقل از آسوشیتدپرس، در بحبوحه وخامت اوضاع انسانی در افغانستان، یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه این گروه روز یکشنبه گفتگوهای سه روزه خود را در اسلو با مقامات دولت‌های غربی و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان آغاز کرد.

جلسات پشت درهای بسته در هتلی در کوه‌های پوشیده از برف پایتخت نروژ برگزار می‌شود. در روز نخست، نمایندگان طالبان با فعالان حقوق زنان و مدافعان حقوق بشر از افغانستان و افغان‌های ساکن خارج دیدار می‌کنند.

پیش از گفتگوها، معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات طالبان در توییتی یک پیام صوتی را منتشر کرد که به گفته او از طرف متقی است و در آن برای "سفری خوب و پر از دستاورد" ابراز امیدواری شده است. در این پیام همچنین از نروژ، کشوری که به گفته متقی امیدوار است به "دروازه‌ای" برای یک رابطه مثبت با اروپا." تبدیل شود، تشکر شده است.

این اولین بار از زمان تصرف کشور توسط طالبان در ماه اوت است که نمایندگان آنها جلسات رسمی در اروپا برگزار می‌کنند. پیش از این، اعضای طالبان به روسیه، ایران، قطر، پاکستان، چین و ترکمنستان سفر کرده بودند.

در جریان گفتگوها، متقی بر تقاضای طالبان مبنی بر آزادسازی نزدیک به 10 میلیارد دلار مسدود شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تاکید خواهد کرد زیرا افغانستان با وضعیت انسانی خطرناکی مواجه است.

وزارت خارجه نروژ گفت هیئت طالبان همچنین با افغان‌ها در نروژ از جمله "زنان، رهبران، روزنامه‌نگاران و افرادی که از جمله با موضوعات حقوق بشری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کار می‌کنند" دیدار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای گفت: «نروژ به گفتگو با طالبان برای ارتقای حقوق بشر، مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه و اقتصادی در افغانستان در حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهد».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها