زلال قرآن (212)؛

حقیقت صلوة برای انسان چیست؟

حقیقت صلوة برای انسان چیست؟
دوشنبه 4 بهمن 1400 - 17:09

 صلوة برای انسانها به شکل اقامه نماز صورت می گیرد، و آن عبارت است از توجه بنده ای که جز فقر و ذلت ندارد، بسوی پروردگارغنی مطلق و درگاه با عظمت و کبریائی الهی که منبع عزت و رحمت و کرامت است.

العالم ـ زلال قرآن
به بیان دیگر: صلوة و نماز انسان همان عبادت بزرگی است که در راس تمامی عبادات قرار گرفته و از ارکان دین است و ترک کننده عمدی آن کافراست.
ازدقت درآیات 1 تا4 سوره مبارکه حمد:
« بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ . الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ . مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
ترجمه: (به نام خداوند بخشنده مهربان . ستایش خدای را که پروردگارجهانیان است. خدایی که بخشنده ومهربان است. مالک (و پادشاه) روزجزاست (روزکیفر نیک و بد خلق)).
که بیانگر توجه و انعطاف بنده به حضرت رب العالمین است.
وآیات 5 تا 7 آن:
« إِيَّاكَ نَعْبُدُوَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. اهْدِنَاالصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ . صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِالْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ»
ترجمه: (تنها تو را می ‌پرستیم، و از تو یاری می‌ جوییم و بس. تو ما را به راه راست هدایت فرما. راه آنان که به آنها انعام فرمودی، نه راه کسانی که برآنها خشم گرفتی (قوم یهود) و نه گمراهان (چون اغلب نصاری)).
که توجه متقابل خداوند رحمان به به بنده است، این حقیقت آشکارمی شودکه سوره مبارکه حمد ( که ذکرعظیم خداوند عزّوجل است و شاید به همین جهت باشد که خواندن آن در تمامی نمازها واجب است)، این ظرفیت را دارد که یک ارتباط دو طرفه بسیار قوی و تاءثیر گذار بین انسان و خداوند تبارک وتعالی برقرارنماید، لذا مقرر شده که با کیفیتی خاص که شارع مقدس بیان کرده اقامه گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها