نشست شورای امنیت درباره لیبی/ معاون گوترش: مسیر وحدت و ثبات لیبی "شکننده و حساس" است

نشست شورای امنیت درباره لیبی/ معاون گوترش: مسیر وحدت و ثبات لیبی
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 14:34

معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به وجود اختلاف‌نظرها درباره مسیر انتخابات و انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز هشدار داد، مسیر لیبی به سوی وحدت و ثبات شکننده و حساس است.

العالم - لیبی

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در نشست شورای امنیت درباره آخرین تحولات بحران لیبی اظهار کرد: قطب‌بندی‌های روافزون میان طرف‌های سیاسی موثر و اختلاف‌نظرها بر سر ابعاد اصلی روند انتخاباتی موجب تعویق انتخابات ۲۴ دسامبر گذشته شدند.

دیکارلو گفت: استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی از ۱۲ دسامبر گذشته که وارد طرابلس شده، رایزنی‌های گسترده‌ای را در این شهر و نیز شهرهای بنغازی، مصراته و سرت آغاز کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی افزود: طرف‌های ذی‌نفع لیبیایی رویکردهای مختلفی درباره مسیری دارند که ممکن است این کشور تا زمان برگزاری انتخاباتی آزاد، بی‌طرف، فراگیر و معتبر و نیز انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز طی کند.

او در ادامه از همه این طرف‌ها خواست به مطالبات مردم لیبی احترام گذاشته و بر برگزاری هرچه سریعتر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تمرکز کرده و به جدول زمانی توافق شده در نقشه راه همایش گفتگوی سیاسی لیبی پایبند باشند.

دیکارلو در ادامه گفت: ویلیامز مذاکراتی را با مقامات ترکیه، تونس، مصر، روسیه و اتحادیه‌ آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب انجام داد، در این مذاکرات از همه طرف‌ها خواسته شد در مورد حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در زمان مناسب با هم متحد باقی بمانند.

او افزود: لیبیایی‌ها امیدوار هستند که انتخابات به پایان یافتن درگیری مسلحانه چند ساله در این کشور نفت‌خیر پایان دهد.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه نسبت به وضعیت حقوق بشر به ویژه با استمرار حملات علیه زنان و مردانی که در حوزه دفاع از حقوق بشر کار می‌کنند، به شدت ابراز نگرانی کرده و نسبت به ادامه بازداشت‌های ظالمانه در مراکزی تحت مدیریت طرف‌های دولتی و غیردولتی در سراسر این کشور و نقض‌های گسترده حقوق این زندانی‌ها هشدار داد و گفت: طبق آماری که مقامات لیبیایی دادند، در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار تن در ۲۷ زندان و بازداشتگاه در سراسر لیبی حبس هستند.

دیکارلو در ادامه گفت: هزاران تن دیگر از زندانی‌ها از جمله کودکان بازداشت‌شده در آمارهای رسمی گنجانده نشده‌اند و در واقع آنها به صورت غیرقانونی و غالبا در شرایط غیرانسانی بازداشت هستند.

همچنین او نسبت به وضعیت نگران‌کننده مهاجران و پناهجویان هشدار داد و گفت: هنوز تعداد زیادی از این افراد سعی دارند با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند،‌ آنها به لیبی بازگردانده می‌شوند و در حال حاضر در شرایط غیرانسانی و توهین‌آمیزی بازداشت هستند.

این مسؤول سازمان ملل در پایان با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با مقامات لیبیایی جهت تنظیم یک واکنش ملی بلند مدت برای اداره مهاجرت و پناهجویان همسو با قوانین بین‌المللی هشدار داد: مسیر لیبی به سوی وحدت و ثبات شکننده و حساس است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها