بن زاید در دام بن سلمان یا بن سلمان در دام بن زاید؟

بن زاید در دام بن سلمان یا بن سلمان در دام بن زاید؟
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 17:38

ناظران معتقدند که رابطه بین "دو به ظاهر دوست صمیمی" محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات، آنگونه نیست که این دو نفر تلاش می کنند آن را دوستانه و غیرقابل گسست نشان دهند، علت این مساله حسادت بن سلمان به مدل اماراتی است که باعث شده این کشور به یک مرکز تجاری منطقه ای تبدیل شود و با توجه به ثبات، امنیت و فضای باز، شرکت ها و سرمایه گذاری ها را از همه دنیا جذب کند.

العالم – کشکول

بن سلمان از زمانی که خود را به زور بر عربستان تحمیل کرد، همواره کوشید اراده خود را بر سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز تحمیل کند مانند بحرین که توسط نیروهای سعودی اشغال شده است، کویت که بن سلمان بارها آن را به خاطر میدان نفتی مشترک خفجی تهدید کرده تا محاصره قطر و تلاش برای حمله به آن و امروز نیز این موضوع امارات را شامل شده است.

بن سلمان در تلاش است با نابودسازی امارات در سطوح نظامی و اقتصادی، سعودی را به عنوان الگوی منطقه معرفی نماید.

در سطح اقتصادی سعودی برای مقابله با امارات، تعرفه گمرکی در گذرگاه های مرزی خود را کاهش داد و دفاتر شرکت های اطلاع رسانی سعودی در دبی را به منظور تبدیل این کشور به مرکز فعالیت های منطقه ای به ریاض منتقل کرده است.

در سطوح نظامی نیز سعودی ضمن سوء استفاده از دشمنی تاریخی امارات با اخوان المسلمین، ابوظبی را درگیر جنگ یمن کرد و آن را در تیررس نیروهای مسلح یمن قرار داد تا موقعیتش به عنوان یک کشور باثبات و امن را از دست بدهد.

البته بن زاید نیز زرنگ بود، گرچه در ظاهر بن سلمان او را در جنگ یمن گرفتار کرد اما توانست اهدافش در زمینه تسلط بر جزایر و بنادر یمن را محقق کند و با حمایت از جدایی طلبان جنوب، حضور نیروهایش در سایر مناطق یمن را کاهش دهد تا خطری اقتصادش را تهدید نکند و با این اقدام باعث شد سعودی به جای امارات، به طور شبه روزمره در تیررس موشک ها و پهبادهای یمن باشد اما امارات در امان بماند که این موضوع خشم بن سلمان را برانگیخت و باعث شد جهت نابودی الگوی اماراتی بکوشد.

پربیننده ترین خبرها