پروازهای شرکت هواپیمایی قطر از فرودگاه کابل از سر گرفته شد

پروازهای شرکت هواپیمایی قطر از فرودگاه کابل از سر گرفته شد
جمعه 8 بهمن 1400 - 12:39

یک مقام بلندپایه دولت قطر اعلام کرد که این کشور حوزه خلیج فارس، پروازهای تخلیه مسافران از افغانستان را در پی توقف ۲ ماهه و مذاکرات مفصل با دولت طالبان، ازسرگرفته است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این منبع افزود: نخستین پرواز هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر که توسط دولت ایالات متحده اجاره شده، روز چهارشنبه با ۲۲۷ سرنشین غیرنظامی شامل شماری شهروند آمریکا، دارندگان برگ سبز و وابستگان آنان، فرودگاه کابل را به سوی دوحه ترک کرده است.

شرکت هواپیمایی قطر در بیشتر هفته ها از اواخر سپتامبر تا اوایل دسامبر یک یا ۲ پرواز دربست میان کابل و دوحه برگزار می کرده است. از سرگرفته شدن پروازهای قطر با سفر ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه) شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور به آمریکا برای ملاقات با جو بایدن رئیس جمهوری این کشور، هم زمانی دارد.

یک منبع آگاه دیگر به رویترز، گفت: پروازهای تخلیه شرکت هواپیمایی قطر از اوایل دسامبر هم زمان با اختلاف با طالبان بر سر مسافران مجاز برای سوار شدن بر هواپیما، متوقف شده بود.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، نگرانی ها از سوار شدن مسافران فرصت طلب به چند پرواز عازم قطر در کابل که قرار بوده تنها غیرنظامیان را بپذیرند، وجود داشته است.

به گزارش ایرنا، قطر و ترکیه سرگرم مذاکره با دولت طالبان برای مدیریت عملیات در فرودگاه بین المللی کابل هستند که پایگاه اصلی هوایی این کشور به شمار می رود.

منابع دیپلماتیک ترکیه اوایل بهمن ماه اعلام کردند که آنکارا و دوحه در مورد چارچوب امنیتی فرودگاه کابل در افغانستان به توافق رسیده‌اند، اما گفتگوها در مورد سایر جنبه‌ها مانند تامین مالی این عملیات همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری دولتی قطر نیز اعلام کرد که مقام های دولت موقت طالبان هفته آینده به دوحه سفر خواهند کرد تا گفتگوها را با قطر و ترکیه در مورد بهره برداری و مدیریت فرودگاه کابل تکمیل کنند. هیات‌های قطر و ترکیه در این هفته دو روز «مذاکرات فشرده» در کابل بر سر کنترل فرودگاه این شهر برگزار کرده‌اند.

فرودگاه بین المللی کابل مهمترین نقطه ارتباط هوایی افغانستان با جهان است.

پربیننده ترین خبرها