روسیه: فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا نگران کننده است/ حمله بیولوژیکی آمریکا به روسیه با تولید طاعون آفریقایی

روسیه: فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا نگران کننده است/ حمله بیولوژیکی آمریکا به روسیه با تولید طاعون آفریقایی
جمعه 8 بهمن 1400 - 14:00

معاون رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به این که نباید این واقعیت را نادیده گرفت که برخی ویروس ها تولید می شوند، گفت که عدم شفافیت فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در سطح جهانی، بسیار نگران کننده است.

العالم ـ اروپا

دیمیتری مدودیف معاون رئیس شورای امنیت روسیه، روز جمعه در گفت و گو با رسانه های روسی که بخشی از آن در خبرگزاری تاس منتشر شد، خاطرنشان کرد که فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در سطح جهانی خطر امنیتی دربردارد.

وی با بیان اینکه سازمان های زیادی وجود دارند که می توانند پاتوژن (عوامل بیماری زا همچون ویروس و باکتری) تولید کنند، تصریح کرد: این یک مساله امنیتی است. این عوامل بیماری زا در گذشته وجود داشته و هم اینک نیز وجود دارند.

مدودیف افزود: اما مساله این است که این آزمایشگاهها در اختیار چه کسانی قرار دارد و توسط چه کسانی مدیریت می شود و فعالیت آن تا چه اندازه شفاف است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: به عنوان مثال برخی کشورهای همسایه ما، میزبان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی شده و آمریکا و برخی کشورهای دیگر در این آزمایشگاه‌ها مشارکت دارند.

وی ادامه داد: مساله این نیست که آمریکایی ها در این آزمایشگاهها فعالیت دارند بلکه ما نمی دانیم در این آزمایشگاهها چه کارهایی انجام می گیرد. این احتمال وجود دارد که در آزمایشگاههای بیولوژیکی عوامل خطرناک تولید شود.

مدودیف خاطرنشان کرد: نباید این احتمال را رد کرد و این واقعیت را نباید نادیده گرفت که برخی ویروس ها تولید می شوند.

مقام امنیتی روس تصریح کرد: کنترل بر این فرآیندها و رعایت مفاد کنوانسیون پیشگیری از خطرهای بیولوژیکی برای بشریت بسیار مهم است.

براساس اطلاعات رسانه‌های روسی، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در برخی جمهوری‌های شوروی سابق شامل گرجستان، اوکراین، قزاقستان و ارمنستان تاسیس شده و فعالیت می‌کنند.

فعالیت آزمایشگاه بیولوژیکی «ر.لوگار» در حومه تفلیس پایتخت گرجستان نگرانی خاص روسها را برانگیخته است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین چندی پیش اعلام کرد: بسیاری از کشورها نگران فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در منطقه هستند.

میخاییل اولیانوف در توییتی نوشت: چرا روسیه، چین و بسیاری کشورهای دیگر به شدت نگران حضور آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در منطقه ما هستند.

وی افزود: برای اینکه علاوه بر دلایل دیگر، همه این آزمایشگاه‌ها به پنتاگون تعلق دارند که سازمان خیریه به حساب نمی‌آید.

"نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت روسیه هم در این پیوند اعلام کرده بود که پنتاگون در حال ساخت و احداث آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است.
وی گفته بود: این آزمایشگاه‌ها برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی راه‌اندازی شده و اتفاقی است که به شدت نگران کننده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز یک سال پیش با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اینکه در مورد فعالیت مرکز بیولوژیکی «ر.لوگار» آمریکا در گرجستان مسائل زیادی مطرح شده است، خواستار بازرسی کارشناسان روس از بخش‌های مختلف این مرکز بیولوژیکی شد.

وزارت دفاع روسیه هم در این رابطه اعلام کرد که پنتاگون آزمایشگاه‌های سلاح بیولوژیک را در کشور گرجستان و در مرزهای روسیه احداث کرده که این امر تهدیدی برای مسکو و پکن است.

به گزارش ایرنا، در نشست مطبوعاتی که در مقر وزارت دفاع روسیه در مسکو و با حضور وابستگان نظامی روس برگزار شد، تحرکات آمریکا در زمینه بیولوژیکی و شیمیایی در گرجستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
پس از بررسی و تحلیل پرونده‌های مربوط به ساخت سلاح بیولوژیک توسط یک تیم مخصوص در وزارت دفاع روسیه، مشخص شد که این آزمایشگاه‌ها برای تهیه انواع ویروس‌ها برای کشتن انسان‌ها و شیوع انواع بیماری فعالیت دارند.
برپایه این داده‌ها، طاعون آفریقایی که در ۱۰ سال گذشته در مناطق مرزی روسیه و چین با گرجستان شیوع داشته، از آزمایشگاه‌های آمریکایی نشأت گرفته است.
براساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، تلاش های بیولوژیک آمریکا حدود ۵۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخش‌های مختلف روسیه خسارت زده است.
این گزارش می‌افزاید: آمریکا چندین نمونه‌ از شهروندان روس را در ۳۰ آزمایشگاه جمع آوری کرد تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیک مرزهای روسیه استفاده کند.
برپایه این گزارش، اسناد و مدارک مرکز "لوگار" آمریکا در گرجستان ثابت می‌کند که این مرکز مجهز به پهپادهای ناقل حشرات حامل میکروب بوده است.
روسیه درپایان اعلام کرد که ساخت آزمایشگاه‌ برای تولید سلاح بیولوژیک توسط آمریکا در مرزهای روسیه، نه تنها جان شهروندان روس را به خطر می‌اندازد، بلکه تهدیدی برای تمام کشورهای همسایه روسیه است.

پربیننده ترین خبرها