رئیس جمهوری ایتالیا در سمت خود ابقا شد

رئیس جمهوری ایتالیا در سمت خود ابقا شد
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 10:26

رئیس دولت ایتالیا مجددا برای دومین دوره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و روسای احزاب از او خواستند پس از یک هفته رای‌گیری "بی‌ثمر" و اغلب "پرآشوب" در پارلمان برای انتخاب جانشین، به کار خود ادامه دهد.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری رویترز، روسای احزاب از «سرجیو ماتارلا» ۸۱ ساله، رئیس دولت ایتالیا از اینکه موافقت کرده به کار خود ادامه دهد، تشکر کردند. اما از طرفی تلاش ناموفق برای جایگزینی وی در طول هفت دور رای گیری، ترس شدیدی بر جای گذاشته است که "پیامدهای بالقوه خطرناکی" برای ثبات سیاسی دارد.

با این وجود، بازارهای مالی احتمالا "واکنش مثبتی" به وضعیت موجود نشان خواهند داد؛ وضعیتی که ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا به وضوح امیدوار بود که خودش رئیس جمهور می‌شود، اما اکنون به نخست وزیری خود ادامه خواهد داد.

دراگی در بیانیه‌ای از ماتارلا درخصوص اینکه قرار است کارش را ادمه دهد و تصمیمش که با "اراده قوی پارلمان" همراه است، تشکر کرد و اظهار کرد که این خبر "فوق‌العاده‌ای" برای ایتالیایی‌ها محسوب می‌شود.

پاپ فرانسیس هم پیام تبریکی برای سرجیو ماتارلا، این رئیس جمهور منتخب ارسال کرد.

ماتارلا پیش از این احتمال ماندن در سمت خود را رد کرده بود، اما با به "خطر افتادن ثبات سیاسی" کشور و به درخواست رهبران پارلمان که اوایل روز با او در کاخ خود ملاقات کردند، نظر خود را تغییر داد.

در اظهار نظری کوتاه، ماتارلا عنوان داشت که "بحران رو به رشد همه گیری کرونا"، "وضعیت اقتصادی سخت ایتالیا" و "شرایط اجتماعی" از جمله مواردی بود که باعث شد تصمیم پارلمان را قبول کند.

وی گفت که گرچه او برنامه‌های شخصی دیگری دارد اما نسبت به "توقعات و انتظارات" مردم موظف است.

در سیستم سیاسی ایتالیا، رئیس جمهور یک شخصیت "قدرتمند" است که می‌تواند نخست وزیران را منصوب کند و اغلب از او خواسته می‌شود تا بحران‌های سیاسی را حل و فصل کند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها