وب سایت فرانسوی: عربستان سعودی با 'طمع' دانش هسته ای از پاکستان حمایت می کند

وب سایت فرانسوی: عربستان سعودی با 'طمع' دانش هسته ای از پاکستان حمایت می کند
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 16:12

وب سایت اطلاعاتی فرانسه «اینتلیجنس آنلاین» فاش کرد که سازمان اطلاعاتی پاکستان به موضوع مورد توجه عربستان سعودی تبدیل شده است و اشاره کرد که ریاض قصد دارد از دانش هسته ای سازمان اطلاعات پاکستان بهره مند شود.

العالم - عربستان سعودی

"اینتلیجنس آنلاین" اشاره کرد که عربستان سعودی به شدت در صدد احیای مجدد اتحاد خود با پاکستان است و وام 4.2 میلیارد دلاری صندوق توسعه عربستان به بانک مرکزی پاکستان گواه این موضوع است.

این وب سایت در گزارش خود اشاره کرد که عربستان قصد دارد در ازای کمک بیشتر در توسعه بخش هسته ای خود، بودجه جدیدی را به سمت "مجتمع صنعتی نظامی" در پاکستان تزریق کند.

این گزارش خاطرنشان کرد که مذاکرات عربستان با ایران نه تنها جاه‌ طلبی‌های هسته‌ای محمد بن سلمان از پاکستان، بلکه از چین را نیز کاهش نداده است.

این وب سایت تصریح کرد که عربستان سعودی قبلا کارشناسانی را برای بازرسی نسل جدید راکتورهای هسته ای به شهر چنگدو چین اعزام کرده است، در حالی که در حال حاضر به سمت پاکستان می رود تا از تخصص هسته ای این کشور کمک بگیرد.این موضوع در سطح ریاست سرویس امنیت دولتی به رهبری عبدالعزیز بن محمد الهویرینی و ریاست اطلاعات عمومی به رهبری خالد بن علی الحمیدان در حال پیگیری است.

وب سایت فرانسوی گزارش داد که الحمیدان در 8 دسامبر 2021 با همتای خود در استخبارات پاکستان، ندیم احمد انجم دیدار کرد.

در همین حال، ریاض محققانی را از "شهر ملک عبدالله برای انرژی اتمی و تجدیدپذیر" برای کسب دوره های آموزشی در موسسات هسته ای پاکستان، به ویژه آزمایشگاه های تحقیقات اتمی در کاهوته در استان پنجاب فرستاده است.

همچنین بن سلمان به قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان متعهد شد که از بخش صنعتی نظامی در پاکستان، به ویژه تأسیسات شرکت «تاکسیلا» برای ساخت تانک و مجتمع هوانوردی پاکستان در شهر کامره حمایت کند.

بن سلمان و عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور عربستان سعودی از مسئولين اطلاعاتی خواستند تا یک سازمان جدید ضد جاسوسی هسته ای ایجاد کنند، كه ماموریت آن حفاظت از فیزیکدانان و تاسیسات هسته ای عربستان و همچنین دانشمندان پاکستانی و چینی در این كشور خواهد بود.

با پیش‌بینی رشد چشمگیر مصرف انرژی در سطح محلی، عربستان سعودی در حال رقابت با زمان برای تولید انرژی هسته‌ای است، این كشور به دنبال ایجاد یک صنعت هسته‌ای محلی از طریق راکتورهای ارزان قیمت است.

عربستان سعودی قصد دارد دو راکتور هسته ای بزرگ را به عنوان بخشی از برنامه ساخت 16 راکتور هسته ای در بیست سال آینده با هزینه ای بیش از 80 میلیارد دلار بسازد.

عربستان یک طرح ملی برای توانمند ساختن انرژی اتمی برای کمک به ترکیب انرژی ملی برای برآورده کردن الزامات توسعه ملی ایجاد کرده است و انرژی اتمی را بخشی از سیستم انرژی قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که عربستان پیشگام و موثر در این زمینه كه در چارچوب اهداف چشم انداز عربستان 2030 است، باقی می ماند.

پربیننده ترین خبرها