آینده سیاسی لبنان؛ پس از انتخاب جایگزین برای سعد حریری

آینده سیاسی لبنان؛ پس از انتخاب جایگزین برای سعد حریری
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 17:32

پس از اعلام سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان برای کناره گیری از فعالیت های سیاسی همزمان با ابتکار کویت برای حل اختلاف میان لبنان و برخی کشورهای عربی، عرصه سیاسی لبنان دچار سردرگمی شد.

العالم ـ نظرکده

فعالان سیاسی می گویند که اعلام سعد حریری برای تعلیق فعالیت های سیاسی اش محافل مردمی و سیاسی لبنان را شوکه کرد. مساله پر کردن خلائی که سعد حریری ایجاد کرد بویژه از سوی فردی دیگر از خاندان حریری مساله ساده ای نیست و این امر به مسائل متعددی از جمله مسائل شخصیتی و شرایط سیاسی و منطقه ای و بین المللی نیاز دارد.

کارشناسان سیاسی بر این عقیده اند که عوامل متعددی عملکرد بهاء حریری در آینده و نیز توان او در پرکردن خلاء سیاسی ایجاد شده را تعیین خواهد کرد. سعد با حمایت عربستان و فرانسه و امریکا و نیز با پشتیبانی های سیاسی گسترده در تمام سطوح جایگزین پدرش رفیق حریری شده بود.

کارشناسان تاکید کردند که عرصه لبنان همچنان در حالتی از شوک بسر می برد و پر کردن خلائی که سعد حریری قبل از انتخابات پارلمانی ایجاد کرد، مساله ساده ای نیست.

از سوی دیگر برخی نمایندگان لبنان اظهار داشتند که برخی با اتخاذ مواضع منفی که با واقعیتهای کشور مغایرت دارد، می کوشند تا در هر اتفاق سیاسی سرمایه گذاری کنند. تصمیم سعد حریری برای تعلیق فعالیت سیاسی اش اقدامی بی سابقه در تاریخ فعالیت های سیاسی جدید در لبنان است.

نمایندگان لبنانی تصریح کردند که انتخابات پارلمانی آتی در لبنان به رغم تمام شرایط سیاسی کشور در تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد و اکثر نیروهای سیاسی خود را برای این عملیات انتخاباتی آماده می کنند.

نمایندگان اظهار داشتند که ابتکار کویت برای کاهش تنش میان لبنان و برخی کشورهای عربی راه ارتباط با لبنان را گشود. آنها درباره اجرای قطعنامه 1559 نیز تصریح کردند که لبنان به رژیم اشغالگر به عنوان دشمنی می نگرد که خاکش را اشغال کرده است.

تحلیلگران سیاسی اما می گویند که کناره گیری سعد حریری از عرصه سیاسی لبنان عملا از سال 2017 آغاز شد وقتی که عربستان پس از توقیف حریری، او را وادار به استعفا کرد.

پربیننده ترین خبرها