جانسون: پوتین میخواهد نقشه امنیتی اروپا را بازترسیم کند

جانسون: پوتین میخواهد نقشه امنیتی اروپا را بازترسیم کند
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 00:53

نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که مسکو به دنبال بازترسیم نقشه امنیتی اروپا است.

العالم-اروپا

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه گفت که حمله روسیه به اوکراین با یک فاجعه انسانی، سیاسی و نظامی برای روسیه و جهان به پایان خواهد رسید.

وی که این سخنان را در کنفرانس خبری در کی‌یف و با حضور «ولودمیر زلسنیک» رئیس جمهور اوکراین مطرح می‌کرد، افزود: «انگلیس با سطح کمک‌هایی که به اوکراین کرده، مورد قضاوت قرار خواهد گرفت».

وی بزرگ‌نمایی حجم تهدید روسیه علیه اوکراین را رد کرده و گفت که وی تلاش ندارد تا به بزرگنمایی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی بپردازد.

جانسون ادامه داد: «واقعیت تلخ این است که نظامیان روسیه در حال تجمع در مرز اوکراین هستند. این خطری آشکار و موجود است».

وی گفت: «تمرکز نیروها شاید بزرگترین نمایش خصومت با اوکراین در طول زندگی ما باشد».

نخست وزیر انگلیس مدعی شد: «رئیس جمهور روسیه با گرفتن تفنگ به سمت سر مردم اوکراین تلاش می‌کند تا غرب را وادار کند تا ساختار امنیتی جدیدی را که پس از فروپاشی دیوار برلین ایجاد شده بود، از بین ببرد».

وی گفت که انگلیس تلاش داشته تا غرب را در کنار یکدیگر بیاورد و این بحران چیزی فراتر از اوکراین است.

جانسون اضافه کرد: «پوتین در تلاش است تا نقشه امنیتی اروپا را بازترسیم کرده و حوزه‌های نفوذ جدیدی را ایجاد کند.این تنها اوکراین نیست که به منطقه نفوذ روسیه بازگردانده شده بلکه درباره گرجستان، مولداوی و کشورهای دیگر خواهد بود. دوران کنونی کاملا حیاتی است».

دولت انگلیس نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی، سلاح‌های ضد تانک به اوکراین می‌فرستد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را به اوکراین ارائه کنیم.»

والاس تعداد یا نوع تسلیحات ارسالی را مشخص نکرد، اما اظهار داشت: «این سلاح‌ها استراتژیک نیستند و هیچ تهدیدی برای روسیه ندارند و باید در دفاع از خود استفاده شوند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به تنش ایجاد شده با برخی کشورهای غربی گفت که آمریکا و ناتو نگرانی‌های روسیه را نادیده گرفته در حالی که تنها بر حق آزادانه کشورها برای انتخاب نحوه اطمینان از امنیت خود تاکید دارند.

پوتین گفت: «روسیه به دقت درحال تحلیل پاسخ‌های مکتوب ناتو و آمریکا بوده اما پیشتر نیز آشکار بود که نگرانی‌های اساسی روسیه نادیده گرفته شده است».

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «ما شاهد توجه کافی به سه خواسته کلیدی‌مان نبوده‌ایم که شامل جلوگیری از توسعه ناتو، خودداری از استقرار سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین بازگشت زیرساخت‌های نظامی (شرق) اتحادیه اروپا به شرایط سال 1997 است».

پوتین گفت: «واشنگتن به دنبال مهار روسیه بوده و از اوکراین به عنوان ابزاری برای این هدف استفاده می‌کند».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «واشنگتن به دنبال کشاندن روسیه به جنگ با هدف اعمال تحریم علیه آن است».

این در حالی است که نشست شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین روز دوشنبه به عرصه ناکامی کشورهای غربی در اتهاماتشان علیه روسیه تبدیل شد. «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این جلسه طبق روال موضع‌گیری‌های اخیر دولت این کشور، بحران روسیه-اوکراین را «اضطراری و خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که این مسئله می‌تواند «تهدیدی علیه صلح و امنیت» تلقی شود.

نماینده چین اما با پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین مخالفت کرد و از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه در خصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها