گزارش: گسترش اعتراضات به محدودیت‌های کرونایی در شهرهای مختلف کانادا

گزارش: گسترش اعتراضات به محدودیت‌های کرونایی در شهرهای مختلف کانادا
يکشنبه 17 بهمن 1400 - 08:16

همزمان با گسترش اعتراضات کامیون‌داران به محدودیت‌های مرتبط با کووید-19، تعداد زیادی از مردم به تظاهرات در سراسر این کشور پیوستند.

العالم - آمریکا

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: از استان غربی آلبرتا، به سمت شرق در شهر کبک، و در شهرها و شهرک‌های میان آنها، هزاران کانادایی با کامیون، تراکتور، اتومبیل و پیاده در اعتراض به محدودیت‌های کشور در حوزه کووید-19 به خیابان‌ها آمده‌اند.

معترضان با بوق زدن مداوم و تولید صدای فراوان از دولت‌های ایالتی در همه سطوح می‌خواهند محدودیت‌های بهداشتی مرتبط با واکسن و ماسک، قرنطینه و محدودیت‌های کسب‌وکار و تجمعات را لغو کنند.

جیمز مک‌دونالد، یک معترض در اتاوا، می‌گوید: «کل این رویداد از اعتراض به واکسن فراتر رفته است و اکنون به کلِ این معضل مربوط می‌شود.»

«کاروان آزادی» در ابتدا توسط کامیون‌دارانی آغاز شد که به قانون اخیر که از رانندگان واردشده به کشور می‌خواهد واکسینه شوند یا با آزمایش و قرنطینه مواجه شوند، اعتراض کردند. اما دیگران به این اعتراض پیوسته اند. تظاهرکنندگان آخر هفته گذشته به اتاوا، پایتخت کانادا رسیدند و سازمان‌دهندگان آن گفتند که تظاهرات در آنجا و در صورت لزوم در شهرهای دیگر ادامه خواهد یافت.

رئیس پلیس اتاوا این اعتراضات را "شورش سراسری ناشی از جنون" نامید و مدعی شد که شهر او در محاصره است و به نیروهای تقویتی بیشتری فراتر از آنچه پیش‌تر از سایر نیروهای پلیس دریافت کرده بود، نیاز دارد.

پیتر اسلولی، رئیس پلیس اتاوا، روز شنبه در جلسه خدمات پلیس هشدار داد: «ما منابع کافی برای رسیدگی کافی و مؤثر به این وضعیت نداریم و در عین حال مجبوریم به طور مؤثر، خدمات پلیسی را در این شهر ارائه کنیم.»

در حالی که اعتراضات عمدتاً خشونت‌آمیز نبوده است، تظاهرات پر سر و صدا و بی‌نظم بوده است و برخی از ساکنان، به ویژه در اتاوا، گفتند که احساس می‌کنند توسط تظاهرکنندگان گروگان گرفته شده اند.

جک کرنتز، یکی از ساکنان اتاوا، این هفته به CNN گفت: «می‌دانم که نیروی پلیس نمی‌خواهد مستقیماً از بیم خشونت، دخالت کند، اما به نظر می‌رسد که کمی تنها شده‌ایم.»

بسیاری از مشاغل در اتاوا به مقامات شهری شکایت کرده اند که پول و مشتریان خود را از دست می‌دهند و بیشتر مشاغل در مرکز شهر اتاوا بیش از یک هفته است که تعطیل شده اند یا با ساعات کاری کاهش یافته کار می‌کنند.

پلیس اتاوا گفت که از هفته گذشته تاکنون به بیش از 400 تماس برای خدمات مرتبط با تظاهرات پاسخ داده است. دست‌کم 50 تحقیق جنایی در حال انجام است، از جمله 11 مورد مربوط به جنایات احتمالی ناشی از نفرت.

اما مشکل فقط محدود به اتاوا نیست: تورنتو، بزرگترین شهر کانادا، شنبه نیز شاهد حضور هزاران نفر در خیابان‌ها بود. و با وجود تلاش پلیس تورنتو، چندین کامیون یک تقاطع بزرگ را ساعت‌ها مسدود کردند.

پلیس مشکلاتی را در زمینه باز کردن مسیر برای خودروهای اورژانس نزدیک به تظاهرات گزارش کرد و در بیانیه ای بار دیگر هشدار داد که این وضع، "غیرقابل قبول است و قابل تحمل نخواهد بود".

در شهر کبک نیز هزاران معترض و صدها کامیون خیابان‌ها را مسدود کردند در حالی که ساکنان و بازدیدکنندگان می‌کوشیدند از آغاز کارناوال زمستانی لذت ببرند.

در حالی که اعتراضات توسط کامیون‌داران آغاز شده است، کسانی که به آنها پیوسته اند و پول اهدا کرده اند شامل بسیاری از افرادی می‌شوند که گفته اند واکسینه شده اند و تاکنون از اقدامات بهداشت عمومی تبعیت کرده اند.

یکی از زوج‌هایی که این هفته به تظاهرات در اتاوا پیوستند، می‌گویند: «ما خواستار آزادی هستیم، همین.»

پربیننده ترین خبرها