'سرکردگان داعش'... فارغ التحصیلان بوکا

'سرکردگان داعش'... فارغ التحصیلان بوکا
يکشنبه 17 بهمن 1400 - 12:07

آمریکایی ها، پس از رسوایی زندان ابوغریب و افشای آن در رسانه ها، برخی از زندانیان گزینش شده و گروه ویژه ای را که به خواندن و نوشتن و مسائل دینی تسلط داشتند را به  زندان مخفی «بوکا» که نام یک سرباز آمریکایی کشته شده در حملات 11 سپتامبر 2001 است، منتقل کرده‌اند و آمریکایی ها این انتخاب را احترام به این قشر از زندانیان و بهبود بخشیدن به آن پس از رسوایی ابوغریب توجیه کردند.

العالم كشكول

به نظر می رسد انتخاب افراد توسط نیروهای آمریکایی دقیق بوده است، زیرا بیشتر آنها افزون بر افرادی با تفکرات وهابی تکفیری افراطی، افسران ارتش صدام و نیروهای اطلاعاتی بودند، از این رو زندان به یک اردوگاه آموزشی و آماده سازی زندانیان به منظور استفاده آنها در ایجاد بی ثباتی در عراق و منطقه تبدیل شد و سرکردگان داعش و و دیگر گروههای افراطی از این زندان بیرون آمدند.

یکی از بزرگترین فارغ التحصیلان این زندان ابوبکر البغدادی خلیفه اول "داعش" و ابوابراهیم القرشی خلیفه دوم است که در سال 2010 سرکردگی شاخه القاعده عراق را در دست داشتند و سپس برای تأسیس به اصطلاح دولت اسلامی عراق که توسعه یافت و بعدها به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تبدیل شد، از آن جدا شدند.

خلیفه اول که نام اصلی او عواد البدری است طبق گزارش های اطلاعاتی آمریکا به دلیل اینکه خطری نداشت از زندان آزاد شد و طبق شهادت زندانیان و برخی همراهان وی، مورد احترام ارتش آمریکا بود.

گزارش‌های بازجویی محرمانه آمریکا درباره خلیفه دوم که نام اصلی او امیر مولا است، نشان می‌دهد که او یک زندانی نمونه بود که همکاری می‌کرد و تمام تلاش خود را می‌کرد تا مفید واقع شود، به‌ویژه زمانی که فرصت داشت درباره دشمنان خود در «داعش» گزارش دهد.

مولا در دوران بازجویی خود اطلاعات دقیقی درباره مقر مخفی بخش رسانه ای داعش از جمله رنگ درب ستاد و ساعات کار ارائه داد و در ورود نیروهای آمریکایی به آنجا نقش داشت.

وی همچنین اطلاعاتی درباره دومین فرد سازمان موسوم به «ابو قسوره المغربی» در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داد و وی در اکتبر 2008 در شهر موصل عراق توسط آمریکایی ها کشته شد.

شایان ذکر است که البغدادی و القرشی زیر نظر نیروهای آمریکایی «داعش» را تأسیس کردند به گونه ای که شبه نظامیان این سازمان آزادانه بین مرزهای عراق و سوریه در تردد بودند و یک سوم عراق و سوریه را اشغال کردند در حالی که نیروهای آمریکایی عراق را اشغال کرده بودند و به شدت در سوریه حضور داشتند.

پس از اجرای نقشه آمریکا، از طریق داعش که هدفش تخریب عراق و سوریه، کاشتن بذر فرقه گرایی و گسترش ویرانی در قلمرو آنها جهت زمینه سازی تجزیه آنها، و مخدوش کردن چهره اسلام در جهان، و تبلیغ اینکه "اسرائیل" در برابر این وحشی گری "کبوتر صلح" است و معرفی آمریکا به عنوان ناجی مردم، خلیفه اول در سال 2019 و خلیفه دوم چند روز پیش به همان شیوه حذف شدند.

پربیننده ترین خبرها