تصمیم عربستان برای فروش ۵۰ میلیارد دلار سهام آرامکو

تصمیم عربستان برای فروش ۵۰ میلیارد دلار سهام آرامکو
يکشنبه 17 بهمن 1400 - 14:42

شرکت نفتی آرامکوی سعودی در حال برنامه ریزی برای عرضه جدید سهم خود به ارزش ۵۰ میلیارد دلار است.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع سعودی اعلام کرد که شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی به دنبال فروش 50 میلیارد دلار از سهام خود است.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که این شرکت نفتی دولتی با مشاوران خارجی درباره فروش میزان بیشتری سهام در بازار عربستان سعودی و همچنین عرضه سهام در بازار کشورهایی مانند لندن، سنگاپور یا بازارهای سهام دیگر مذاکراتی داشته است.

منابع آگاه با استراتژی شرکت آرامکو تاکید کردند که این شرکت به دنبال فروش 50 میلیارد دلار از سهام خود است که در ارزیابی‌های فعلی 2.5 درصد از سهام شرکت خواهد بود.

دولت عربستان سعودی در دسامبر سال 2019 نسبت به عرضه عمومی 1.725 درصد از سهام شرکت ملی نفت این کشور(آرامکو) در بورس ریاض اقدام کرد. این عرضه که بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ لقب گرفت، 29.4 میلیارد دلار درآمد، عاید دولت عربستان کرد. در ابتدا، هر سهم آرامکو 32 ریال سعودی(8.53 دلار) قیمت خورد تا ارزش جاری این شرکت به 1.7 تریلیون دلار برسد و این شرکت را به عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان بدل کند.

همچنین غول نفتی عربستان (9 آوریل) اعلام کرد طی معامله‌ای به ارزش 12.4 میلیارد دلار، 49 درصد سهام دارایی‌های خط لوله آٰرامکو را به کنسرسیومی با محوریت شرکت آمریکایی گلوبال انرژی پارتنرز (EIG) واگذار کرده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها