خطیب‌‌زاده: دولت‌های غربی امروز در وین با یک آزمون روبرو هستند

خطیب‌‌زاده: دولت‌های غربی امروز در وین با یک آزمون روبرو هستند
دوشنبه 18 بهمن 1400 - 10:52

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که دولت‌های غربی امروز در وین با یک آزمون روبرو هستند و توپ در زمین آنهاست.

العالم - ایران

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا گفت: ملت ایران یک بار دیگر پیروزی انقلابی را جشن می‌گیرند که غلبه باور و اعتماد به نفس یک ملت بر رژیم مستبدی بود که تحت حمایت قدرت‌های خارجی قرار داشت. در شرایطی که جهان درگیر جنگ سرد و رقابت بین دو ابرقدرت بود، انقلاب اسلامی ما به عنوان مسیر سوم و مدلی تازه از حکمرانی ظهور کرد. در عرصه بین‌المللی هم انقلاب ملت ایران ندای عقلانیت، استقلال و رد مداخله و سلطه خارجی بود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار مظلومان عالم ایستاد. ایران در منطقه غرب آسیا به بازیگری غیرقابل چشم پوشی و لنگری برای صلح و ثبات تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: قدرت‌های خارجی در این مسیر مشکلات زیادی برای ملت ایران ایجاد کردند از جنگ تحمیلی هشت ساله تا کارزارهای تروریسم اقتصادی و ... همه آنها تلاش کردند نهضت مردمی ما را به شکست بکشانند، ولی اراده ملت ما قوی‌تر از توطئه‌های آنها بوده و هست.

وی گفت: اکنون که ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد باید بر همه روشن شده باشد که مسیر ارعاب ملت‌ها شکست خورده است و هنوز باعث تاسف است که برخی دولت‌ها از جمله آمریکا به این فشارها ادامه دارند. امروز در وین این دولت‌ها با یک آزمون روبرو هستند. توپ در زمین آنهاست.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان یاد و خاطره شهدای پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

خطیب‌زاده به تشریح گفت‌وگوهای تلفنی هفته گذشته امیرعبداللهیان با برخی همتایان از جمله هند، ژاپن، استرالیا، عراق و ... اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره از سرگیری دور هشتم مذاکرات وین از فردا (سه‌شنبه) خاطرنشان کرد: هیأت مذاکراتی ایران فردا عازم وین خواهد بود. انتظار است همه هیأت‌ها فردا برگردند. ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتش در راستای برجام و رفع تحریمی برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل صورت بگیرد.

وی گفت: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند و از این بی عملی مطلق نسبت به تحر‌یم های فراسرزمینی آمریکا عبور کنند و نشان دهند اراده دارند که به تعهداتشان عمل کنند.

خطیب‌زاده درباره دادگاه نمایشی در لندن درباره حوادث آبان گفت: هر نمایشی کارگردان و بازیگرانی دارند و برخی برای آن استیج فراهم می‌کنند. آنچه برای من در این جا مهم است که دولت انگلیس و مقامات در لندن باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران تبدیل کردند و همچنین آماده کردن این فضاهای مسموم. لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود بر ضد ملت ایران ادامه دهد. رفتارهای انگلیس مسبوق به سابقه است هیچ دولت مسئولی چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند و بر ضد ملت ایران توطئه های شبانه روزی دارند و هیچ کشور مسئولی چنین رفتاری را نمی‌کند اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این ررفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.

وی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حصول توافق در وین بیان کرد: درباره این رژیم جعلی برخی جملات مقامات این رژیم خبری است و از جنس پیش بینی نیست و می‌خواهند بگویند در حال این توطئه‌ها هستیم. اینها مبنای ترور و خونریزی در همه جای منطقه بودند و زبان دیپلماسی و تفاهم برای آنها خطر است و تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای در فضای ایران هراسی و ایران ستیزی بدمند. دوستان ما در منطقه نسبت به توطئه‌های این رژیم هوشیار هستند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام برخی رسانه‌های معاند علیه زبان فارسی نیز اظهار داشت: برخی تلاش‌ها و دسیسه ها و توطیه‌ها بر علیه مردم بزرگ ایران در تلاش است امر جدیدی نیست نیت آنهایی که این دسیسه‌ها را می‌کنند بر کسی پوشیده نیست. آنها وارد جنگی شدند که از قبل شکست خورده است. اینکه برخی خناسان بخواهند فکر کنند به ریشه‌های قوی چند هزار ساله و تمدنی خدشه‌ای بیندازند اساسا جایگاهی ندارند. زبان پارسی پیوند دهنده ما است. این زبان تاریخ ما را به هم پیوند داده و همه با زبان فارسی خاطرات مشترک یک ملت را تکرار می‌کنیم. آنهایی که اندک آشنایی با ادبیات جهان داشته باشند جایگاه زبان فارسی را در بین ملت‌ها می‌دانند.

وی همچنین گفت: از اتصمیم بخردانه و درست اتحادیه آفریقا در خصوص رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کنیم و از اعضایی که مسئولانه نسبت به رفتارهای نژادپرست تصمیم گرفتند حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور کشورمان از این گفت‌وگوها در گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق استقبال کرد. ابتدا از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌های دولت و مردم عراق برای گسترش فرهنگ گفت‌وگو استقبال و تشکر می‌کنیم. ایران همواره آمادگی داشته و ما در چارچوب دوره‌های قبلی در بغداد آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم. تاریخ و زمان آن منوط به اراده در ریاض است و زمانی این اراده در ریاض شکل بگیرد شاهد برگزاری این نشست خواهیم بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها