روسیه رویکرد ناتو در مساله تامین امنیت یکسان در اروپا را غیرقابل قبول خواند

روسیه رویکرد ناتو در مساله تامین امنیت یکسان در اروپا را غیرقابل قبول خواند
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 11:00

ولادیمیر چیژوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا، رویکرد پیمان ناتو در مساله تامین امنیت قاره اروپا و خودداری از ارائه تضمین های امنیتی به روسیه را غیرقابل قبول خواند.

العالم - اروپا

چیژوف روز چهارشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت که در منشور امنیت اروپا تصویب شده در سال ۱۹۹۹میلادی اصل امنیت تفکیک ناپذیر و یکسان برای قاره اروپا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در این سند، تلاش برای تقویت امنیت خود با به خطر انداختن امنیت کشورهای دیگر رد شده است.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با بیان اینکه منشور امنیت اروپا حاوی تعهدات سیاسی و نه حقوقی است، تصریح کرد که به همین دلیل روسیه ایده امضای قرارداد امنیت اروپا را مطرح کرد تا ازجمله رهبران اروپایی تعهدات حقوقی و الزام آور برعهده گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این مورد روسیه با مقام های اتحادیه اروپا مذاکره کرد اما کشورهای عضو ناتو این ایده را رد کرده و اجرای آن را ناممکن خواند.

مقام روس اعلام کرد که ناتو می گوید تضمین های امنیتی فقط برای کشورهای عضو است و بقیه کشورها یا باید به عضویت ناتو درآینده یا اینکه به وضعیت موجود قانع باشند.

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ به آمریکا و ناتو پیشنهاد کتبی برای ارائه ضمانت های امنیتی به این کشور داد تا در وهله اول ناتو به شرق گسترش نیابد اما این ابتکار مسکو ازطرف کشورهای غربی رد شد.

چیژوف در ادامه مصاحبه گفت که وضعیت امنیت قاره اروپا هر سال بدتر می شود و همینک نیز مساله تهدید به امنیت ملی روسیه بروز کرده است.

وی همچنین گفت که بحران گازی در اروپا بر اثر سیاست های اتحادیه اروپا بوجود امده است که قراردادهای درازمدت در عرصه خرید گاز را کنار گذاشته و به قراردادهای کوتاه مدت روی آورده اند.

بهای گاز در بازار اروپا در ماه های اخیر با افزایش چند برابری به ۱۷۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب و حتی بیشتر افزایش یافت که بسیاری از کشورهای اروپایی را با مشکلات فراوان مواجه کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها