افشای مکالمه تلفنی بنت با بایدن؛ تلاش برای مانع‌تراشی در احیای برجام

افشای مکالمه تلفنی بنت با بایدن؛ تلاش برای مانع‌تراشی در احیای برجام
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 14:29

یک منبع دیپلماتیک امروز (پنجشنبه) جزئیات مکالمه تلفنی نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را فاش کرد.

العالم - آمریکا

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت، جزئیات تازه فاش شده از مکالمه «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام خبر می‌دهد.

این منبع اعلام کرد نفتالی بنت در این تماس از بایدن خواسته به توافق بازنگردد و گفته است: «اگر توافق با ایران را امضا نکنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد».

بنت در ادامه تلاش‌های خود برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات هسته‌ای، خطاب به بایدن گفت: احیای برجام نه تنها روند جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران را آسان نمی‌کند، بلکه این کار سخت‌تر هم خواهد شد.

روز گذشته نیز نشریه آکسیوس به نقل از برخی منابع گزارش داد بنت نگران رفع تحریم‌ها و منافع مالی ایران از این توافق است. همچنین منبع مذکور فاش کرده بایدن به بنت گفته است هنوز معلوم نیست توافقی در کار باشد.

این در حالی است که مقامات گوناگون از جمله جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام را در مراحل نهایی خود توصیف کرده اند.

مکالمه تلفنی بین دو مقام صهیونیست و آمریکایی روز یکشنبه صورت گرفته و امروز جزئیات آن برملا شده است. به گفته مقامات، اکنون اختلاف نظر بین مقامات دو کشور آشکار است.

روز دوشنبه بنت ادعا کرد در این مکالمه تلفنی بایدن به رژیم صهیونیستی «آزادی عمل» در خصوص ایران را حتی در صورت امضای توافق هسته‌ای داده است.

بنت روز یکشنبه نیز مدعی شد احیای توافق هسته‌ای برای رژیم صهیونیستی هزینه‌های سنگینی خواهد داشت. وی گفت: توافق و شرایط آن به توانایی [ما]برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران آسیب می‌زند.

از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز احیای برجام را مساوی با صدور حکم اعدام برای رژیم صهیونیستی دانسته است.

دور آخر مذاکرات برای احیای برنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران در وین اتریش در جریان است. چندی پیش، آمریکا برخی معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند. هرچند مقامات کشورمان این معافیت‌ها را ناکافی دانسته اند. به نظر می‌رسد این اقدامات سبب بروز اختلاف و نگرانی میان مقامات صهیونیست شده است.

پربیننده ترین خبرها