امام جمعه نجف اشرف در گفتگو با العالم: بهار عربی الگوبرداری و تقلید از انقلاب اسلامی است اما با اهدافی دیگر/ دشمن شناسی؛ بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ یکی از بزرگترین دستاوردهای امام، صدور انقلاب اسلامی بود/ ایران توانسته با چالش ها مقابله کند

امام جمعه نجف اشرف در گفتگو با العالم: بهار عربی الگوبرداری و تقلید از انقلاب اسلامی است اما با اهدافی دیگر/ دشمن شناسی؛ بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی/ یکی از بزرگترین دستاوردهای امام، صدور انقلاب اسلامی بود/ ایران توانسته با چالش ها مقابله کند
جمعه 22 بهمن 1400 - 22:18

امام جمعه نجف اشرف تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به جهانیان ثابت کرد که اسلام می‌تواند یک نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد که ملت را درست مانند مردم ایران به سعادت برساند.

العالم _ عراق

"صدرالدین القبانجی" در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مسلمانان گفت: اثبات توانایی اسلام در تشکیل یک نظام سیاسی قوی، آزاد و قادر به همزیستی با جهان یکی از بزرگترین دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

بهار عربی الگوبرداری و تقلید از انقلاب اسلامی است اما با اهدافی دیگر

القبانجی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ثابت کرد مردم مستضعف به ویژه ملت‌های اسلامی پس از تفرقه و کم رنگ شدن قدرتشان و چیره شدن ناامیدی بر مردم جهان و مسلمانان، می‌توانند قیام کنند. مردم ایران توانست بزرگترین امپراطور منطقه را بدون سلاح واژگون کنند از این رو مردم پس از انقلاب اسلامی به حرکت درآمدند و حرکتشان ادامه یافت تابه بهار عربی متصل شد .

وی خاطرنشان کرد: بهار عربی دنباله رو انقلاب ایران بود ، اما اهداف دیگری داشت و این دوران نه دوران کودتاهای نظامی، بلکه دوران رنسانس مردم است.

دشمن شناسی؛ بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی

القبانجی با بیان اینکه تشخیص دشمن یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: بزرگترین اقدام امام راحل تشخیص درست دشمن بود و این دشمن استکبار جهانی است و شناسایی دشمن برای این است که مقابلش بایستند و وی را به چالش بکشد.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی، دیدگاه کشورهای غیر متعهد، نه شرقی و نه غربی، ناپخته، غیر واقعی بود و هیچ مبنای فکری نداشت به همین دلیل فروریخت، در حالی که وقتی امام راحل، آمد با رهبری انقلاب اسلامی تأکید کرد دشمن همان استکبار جهانی است که می خواهد مردم را با جنگ نرم از هم بپاشد و انقلاب اسلامی ایران نیز پس از شناسایی دشمن، به ثمر نشست و پس از آن مردم آگاهانه شروع به حرکت کردند.

انقلاب اسلامی نقش مرجعیت را در رهبری ملت نشان داد

امام جمعه نجف اشرف گفت: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد مرجعیت و فقها توانایی رهبری یک ملت، ماندگاری آن و تشکیل یک نظام و حکومتی که ملت را به سعادت برساند را دارند زیرا پیش از انقلاب اسلامی همه نویسندگان و بیانیه ها این موضوع را تکذیب می کردند.

القبانجی افزود: آمریکا بعد از انقلاب اسلامی فکر می کرد، می تواند در انتخابات دستکاری کند اما همه فرضیاتش شکست خورد و معلوم شد که علمای دین ،حوزه علمیه و مراجع آگاه تر و پخته‌تر از تصور دیگران هستند .

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ثابت کرد که روحانیت توانایی حکومت دارند که مانند معجزه ای در این عصر است.

امام جمعه نجف اشرف خاطرنشان کرد: مرحوم امام خمینی رحمه الله از نعمت فقاهت ،عرفان، شجاعت ، خضوع برخوردار بودند و در محضر الهی ذوب شده بودند زیرا دست پرورده ی مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب تشیع و فقه بودند.

یکی از بزرگترین دستاوردهای امام، صدور انقلاب اسلامی بود

القبانجی گفت: صدور انقلاب اسلامی، از دستاوردهای امام راحل قدس سره بود، امام خمینی (ره) بزرگ مرد، اولین روز انقلاب اسلامی در محاصره جهانی بودند مانند جنینی که در رحم مادرش است و ابزاری برای مطرح کردن مفهوم صدور انقلاب اسلامی نداشتند.

امام جمعه نجف اشرف تصریح کرد: صدور انقلاب اسلامی از طریق صدور اسلام، آگاهی و آزادی مردم، نه از طریق مداخله نظامی، اقتصادی یا فرهنگی، و نه از طریق مداخله نظامی بود.

القبانجی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، انتخابات و مجلس شورا برگزار شد و در عراق نیز شورای ملی تشکیل شد و در آن زمان حزب دیکتاتوری بعث حاکم چیزی به نام انتخابات نمی شناخت. در عربستان نیز مجلس شورا و در کویت مجلس امت تشکیل شد که همه انها از تبعات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

وی افزود: در زمینه دینی پیش از انقلاب اسلامی، سوسیالیسم، لیبرالیسم و سرمایه داری، ناسیونالیسم عربی و ناسیونالیسم فارسی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی مذهب به مد روز تبدیل شد.

امام جمعه نجف اشرف تاکید کرد: در عربستان اصطلاح خادم الحرمین متولد شد که قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت و این اصطلاحات مذهبی برای فریب مردم به کار رفت ، در مصر نیز انورسادات ظهور کرد خود را مؤمن خطاب کرد. پیش از انقلاب اسلامی، ایمان یک اتهام بود و رهبران عرب و غیر عرب آن را انکار می کردند، و حزب بعث نیز اساساً ضد دین بود و با مذهب در عراق مبارزه می کرد و جای تعجب این بود که جلسات حزب بعث با خواندن قرآن و احادیث شریف شروع می شد که همه اینها امتداد انقلاب اسلامی ایران بود و به این ترتیب صدور انقلاب اسلامی آغاز شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم عراق و ملت‌های عرب به حرکت درآمدند اما استکبار جهانی سعی کرد مانع از آگاهی مردم شود.

القبانجی با اشاره به سخنان امام راحل (ره) گفت : این دوران، عصر مردم است و مردم از نخبگان سیاسی آگاه ترند.

امام جمعه نجف اشرف تاکید کرد: با توجه به همسایگی ایران و عراق و وجوه اشتراک مذهب شیعه میان دو ملت و اینکه امام خمینی (ره) استاد و یکی از مراجع حوزه علمیه بودند، همه این عوامل موجب شد عراق اولین کشوری باشد که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاثیر عمیق انقلاب اسلامی در آن زمان بر عراق گفت : حتی مجله رسمی باء حزب منحله بعث ، پیروزی انقلاب اسلامی را به حضرت امام خمینی رحمت الله علیه تبریک گفت، اما پس از مدتی مجله توقیف شد و این تبریک از سوی مردمی بود که مشتاق این پیروزی بودند و سپس متوجه شدند که این کار خطرناک است . در نجف اشرف نیز تظاهراتی برای حمایت از انقلاب اسلامی ایران برگزار شد در حالی که نسل ما به جنبش اسلامی اعتقاد داشت.

القبانجی با اشاره به سخنان شهید سید محمد باقر صدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) آرزوی پیامبران را برآورده کرد و انقلاب اسلامی تجلی یافت .

ملت عراق اولین ملتی بود که با انقلاب اسلامی ایران همسو شد

امام جمعه نجف اشرف با بیان اینکه پس از تظاهرات نجف در حمایت از انقلاب اسلامی ایران، عده ای بازداشت شدند، گفت: اولین ملتی که با انقلاب اسلامی ایران همراه شد، ملت عراق بود، این روند گسترش یافت و امروز می بینیم که پس از 43 سال به غرب و شرق دنیا امتداد یافته است. اتحاد جماهیر شوروی که بر نصف جهان حکومت می کرد پس از انقلاب اسلامی ایران از هم پاشید، امام خمینی (ره) در پیام خود به میخائیل گورباچف نوشت که دنیا صدای شکسته شدن استخوان های کمونیسم را می شنود.

بزرگترین تحولات در جهان پس از انقلاب اسلامی

وی افزود: شوروی پس از انقلاب اسلامی سقوط کرد و پس از مدتی گورباچف فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را اعلام کرد و این یکی از بزرگترین تحولات جهان بود که همه اینها به خاطر انقلاب اسلامی ایران حادث شد. در سطح دینی حتی پاپ ها درباره بازگشت مجدد دینگرایی در میان مردم سخن گفتند و تاکید نمودند که ای کاش ما یک امام خمینی (ره) داشتیم که دین مسیح را احیا می کرد. الان دین مجددا در غرب فعالیتش را آغاز کرده آنهم پس از سالیان متمادی که مادی گرایی بر آن سیطره یافته بود و کلیسا کاملاً منزوی بود، امروز مجددا دین احیا شده و به سطحی رسیده ایم که وقتی اوباما به مصر سفر کرد، سخنش را با بسم الله الرحمن الرحیم و این آیه آغاز کرد که ما شما را از ملتها و قبایل مختلف قرار دادیم تا با یکدیگر آشنا شوید چه اینکه عزیزترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست، حتی ترامپ ابله در تظاهرات انجیل با خود داشت.

القبانجی خاطرنشان کرد: اکنون جهان از سیطره غرب بر جهان و روند جهانی سازی صحبت می کند، اما دشمنان به آن لباس دین پوشاندند و طرح آبراهام را مطرح کردند و کوشیدند تا در جهان عرب و اسلام دین ابراهیمی را احیا کنند اما این بار به عنوان دین ابراهیم و تحت عنوان طرح آبراهام و نه به عنوان سوسیالیسم، سرمایه داری، لیبرالیسم یا آمریکا، به همین دلیل آمریکا اکنون روی این پروژه کار می کند، این بدان معناست که اثربخشی بیداری دینی و بازگشت مردم به دین و خدا حتی در فعالیتهای سیاسی آغاز شده است.

امام جمعه نجف اشرف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به رغم محاصره، جنگ نظامی و جنگ نرم ثابت کرد که پیشرفت های بزرگ و خوبی داشته است و اکنون توانسته است یکی از کشورهای صنعتی بزرگ در زمینه فولاد، نفت، هواپیما، تسلیحات و کشاورزی باشد و حتی به رغم محاصره ای که فشار حداکثری ترامپ نام دارد و در تاریخ جهان بی نظیر است، صادرات ایران در زمان حاضر بیش از مدت مشابه سال گذشته است، در حوزه نفت نیز ایران توانست محاصره را بشکند و به ونزوئلا و سایر کشورها این ماده را صادر کند.

وی ادامه داد: پیشرفت علمی ایران موضوعی است که دنیا را متحیر کرده که بارزترین نمونه آن برنامه هسته ای است، این علیرغم آن است که به ایران فشار آوردند تا مانع پیشرفتش در عرصه علمی و ساخت تاسیسات هسته ای شوند چرا که دریافتند اگر ایران پیشرفت کند هیچ نیرویی جز قدرت الهی جلودار آن نیست.

برخی از کشورهای عربی دست پرورده آمریکا هستند

القبانجی در خصوص عادی سازی رابطه برخی از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس با دشمن صهیونیستی و دوری آنها از ایران، گفت: برخی حکام ابزار و ساخته و پرداخته غرب و آمریکا هستند لذا طبیعی است که در مقابل انقلاب اسلامی ایران می ایستند.

امام جمعه نجف اشرف گفت که روی سخن ما با مردم است نه حکام، زیرا حکام ساخته و پرداخته آمریکا و غرب هستند، پس چه انتظاری می توان از این حکام داشت؟ ملک حسین در اردن و فلان شخص در خلیج فارس، هرگز به خواب نمی دیدند که روزی حاکم شوند و اگر استکبار جهانی نبود هرگز به قدرت نمی رسیدند، پس طبیعی است که در کنار استکبار جهانی باشند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، اسلام، علمای دین و حتی قیام مردم در عراق، نشات یافته از مردم است، ملتهای ایران و عراق همواره با نهضت اسلامی بوده، هستند و خواهند بود، حتی وقتی در عراق انتخابات برگزار شد یا مبارزه با گروه تروریستی داعش انجام شد تمام این آگاهی ناشی از مرجعیت بود. پس طبیعی است که این حاکمان در مقابل جمهوری اسلامی بایستند، این دشمنی طبیعی است زیرا اینها محصول کارخانه های غرب هستند، اما مردم به طور مثبت با بیداری علمی اسلامی همراه شدند.

تشریح بزرگترین خطراتی که انقلاب اسلامی ایران با آن مواجه است

القبانجی گفت: بزرگترین خطراتی که انقلاب اسلامی ایران با آن مواجه است، دو چیز است، اول از هم گسیختگی و فتنه داخلی و دوم تلاش استکبار جهانی برای درهم شکستن اراده این انقلاب، امام خمینی (ره) این دو خطر را شناخته بود و امروز رهبر انقلاب اسلامی سید علی خامنه ای نیز از این خطرات مطلع هستند. مهمترین راه خنثی سازی توطئه اول، اتحاد ملت ایران، ملت های مسلمان و اجرای پروژه وحدت اسلامی است، امام راحل در سخنانش بر وحدت اسلامی تأکید می‌ کرد آنهم در زمانی که دشمنان درصدد ایجاد تفرقه بین ملت‌های اسلامی، تقسیم بندی آنان به سنی و شیعه و ترویج طایفه گرایی بودند.

وی گفت که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و مذهب شیعه اهل بیت علیهم السلام با اتحاد مردم ایران پیروز شدند، امروز ما پرچمدار وحدت در جهان اسلام هستیم پس طبیعی است که عده ای در کنار ما و عده ای علیه ما باشند، اهل بیت و شیعیانشان خواستار وحدت جهان اسلام همراه با آزادی مذاهب هستند اما در چارچوب وحدتی که آنها را در زمینه مقابله با چالش های بزرگ دور یکدیگر گرد آورد.

امام جمعه نجف اشرف ادامه داد: دومین توطئه ای که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده و هنوز هم با آن مواجه است، تلاش استکبار جهانی برای در هم شکستن اراده مردم ایران و خسته کردن این مردم از طریق محاصره و جنگ نرم است، چرا که اگر مردم خسته شوند، جمهوری اسلامی بی پشتوانه می ماند و پشتوانه جمهوری اسلامی ایران، نه نظامیان بلکه مردم هستند..

القبانجی یادآور شد: امروز دشمن توطئه هایی مانند اقدام نظامی، محاصره و گرسنه سازی را برای خسته کردن مردم ایران انجام می دهد تا مردم خسته شده و از انقلاب اسلامی حمایت نکنند، استکبار جهانی سعی کرد با گرسنه سازی مردم ایران و وادار کردن آنان به تظاهرات، نظام ایران را مغلوب کند اما تلاش آنها ناکام ماند زیرا مردم ایران بسیار هوشیارند، دشمن بارها تلاش کرد مردم ایران را خسته کند اما ناکام ماند. لذا پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می بینیم که هر سال راهپیمایی روز قدس برگزار می شود و جایگاه انقلاب به شکلی بی نظیر و به رغم محاصره تحمیلی به ملت ایران بزرگتر و قوی تر می شود و مردان، زنان، کودکان و خانواده ها، کارگر، کاسب و تمام اقشار جامعه ایران برای احیای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در راهپیمایی های میلیونی شرکت می کنند.

ایران توانسته با چالش ها مقابله کند

وی گفت که ایمان رهبری و مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی موضوعی اساسی است و به همین دلیل ایران توانست با چالشها مقابله کند و به ویژه پس از آغاز ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی انسجام داخلی بیشتر شده و زبان رهبری و دیپلماسی یکی شده است، پروژه جهانی اسلامی، همان چیزی است که ما منتظرش هستیم تا دنیا را پس از آنکه پر از ظلم و ستم شد، از عدل و داد پر کند.

پربیننده ترین خبرها