اردوغان: هفته آینده به امارات می‌روم/ 5 دز واکسن زدم

اردوغان: هفته آینده به امارات می‌روم/ 5 دز واکسن زدم
جمعه 22 بهمن 1400 - 17:06

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه پنج دز واکسن کرونا زده است،‌ خبر داد که هفته آینده به کشور امارات سفر می‌کند.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، بعدازظهر امروز (جمعه)، در اولین حضور علنی خود پس از ابتلا به ویروس کرونا به سخنرانی پرداخت.

بنابر گزارش شبکه «تی‌آرتی» و پایگاه خبری «ینی شفق»، رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدای این سخرانی گفت: «به‌سهولت مرحله بیماری را پشت سر گذاشتم و مسلما واکسیناسیون تأثیر مثبت بسزایی در روند بهبودی‌ام داشت. من پنج دز واکس زده‌ام». رجب طیب اردوغان با اشاره به نام‌ واکسن‌ها گفت: «دو دز سینوواک و سه دز بیونتک زده‌ام».

اردوغان اضافه کرد: «در مرحله ابتلا به کرونا، هیچ گونه احساس خستگی و مشکلی نداشتم و تمام کارهایم را از خانه انجام می‌دادم». وی در ارتباط با وضعیت سلامت همسرش نیز حال او را خوب توصیف کرد؛ اما گفت که او همچنان در قرنطینه به سر می‌برد.

شانزدهم ماه جاری بود که رسانه‌ها خبر دادند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از سفر به کشور اوکراین به سویه اُمیکرون مبتلا شده است. اردوغان با تایید ابتلای خود به کرونا در حساب توئیتری خود نوشته بود، «به سویه امیکرون مبتلا شدم؛ اما علائم خفیفی دارم». رئیس جمهور ترکیه عصر پنجشنبه هفته گذشته در سفری رسمی وارد فرودگاه کی‌یف پایتخت اوکراین شده بود و با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار کرده بود.

در پی ابتلای اردوغان به کرونا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود برای او آرزوی بهبودی و سلامت کرده بود. رئیس‌جمهور ترکیه پس از این تماس در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از رئیس‌جمهور ایران تشکر و قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش به رویدادهای جمهوری آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: «از تحولات مثبت در [جمهوری] آذربایجان خرسند هستیم».

بنابر گزارش شبکه تی‌آر‌تی، رجب طیب اردوغان همچنین به سفر قریب‌الوقوع خود به کشور امارات اشاره کرد و خبر داد که دوشنبه هفته آینده به این کشور سفر خواهد کرد.

روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روزافزون بوده است.

با این حال طی ماه‌های گذشته، روابط ترکیه با عربستان سعودی و امارات عربی متحده رو به بهبودی نهاده است به‌نحوی که «محمد بن زاید» ولی عهد ابوظبی در ماه نوامبر گذشته شخصا به آنکارا رفت و با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد.

اردوغان پیشتر اعلام کرده بود که در ماه فوریه به امارات و عربستان سعودی سفر خواهد کرد که این بزرگترین گام در راستای بهبود روابط این کشورها محسوب می‌شود. روابط ریاض و آنکارا در پی ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» و از منتقدان ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه متشنج شد.

اردوغان در حالی از سفر به امارات سخن می‌گوید که منابع خبری اخیرا گزارش دادند که دولت ترکیه رسانه‌های سعودی و اماراتی‌ای را که دو سال پیش فیلتر کرده بود، رفع فیلتر کرده است. به‌تازگی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)،‌ خبرگزاری رسمی امارات عربی متحده (وام) و وبگاه‌ روزنامه‌های سعودی «الریاض»، «عکاظ»، «سبق» و دو روزنامه اماراتی «البیان»، «الاتحاد» به اضافه پایگاه اماراتی «العین» در ترکیه رفع فیلتر شده‌اند.

ترکیه در آوریل سال ۲۰۲۰ برخی از مهم‌ترین پایگاه‌های خبری عربستان سعودی و امارات عربی متحده را در پاسخ به اقدام مشابه ریاض و ابوظبی فیلتر کرده بود.

پربیننده ترین خبرها